Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Spacjalizm, z włoskiego “movimento speciale” – “ruch przestrzenny”, to nurt w malarstwie zapoczątkowany przez Lucio Fontanę, argentyńskiego malarza o włoskiej narodowości, który całkowicie zerwał z jednowymiarowymi obrazami poprzez nadanie im głębi. Spacjalizm w malarstwie po raz pierwszy został ogłoszony szerokiej publiczności zainteresowanej sztuką w 1946 roku w argentyńskim Buenos Aires pod nazwą “manifesto bianco”. Za realny początek tego nurtu uznaje się jednak drugi manifest, opublikowany w 1976 roku w Mediolanie, pod nazwą Primo manifesto dello Spazialismo. Fontana wielokrotnie przyznawał się, że powstanie spacjalizmu w malarstwie było przypadkowe. Nagłe olśnienie artysty nastąpiło w chwili, gdy jego oczom ukazało się rozdarte płótno, uszkodzone na skutek przygotowań związanych z jego wystawą w Paryżu. Lucio Fontana wielokrotnie na łamach kolejnych wydań i felietonów ochoczo podkreślał znaczenie ideologiczne swoich dzieł, które w jego opinii były nacechowane wielowymiarowością i nieskończonością. Mimo wszystko, początek spacjalizmu nie był dla niego zbyt łaskawy. Krytycy wielokrotnie zauważali bezcelowość zabiegów Fontany, a pasjonaci ówczesnej sztuki nie widzieli w nich żadnej atrakcyjności. Spacjalizm mimo początkowych trudności okazał się bardzo istotny w dłuższym ujęciu czasowym.
Spacjalizm to styl, który miał w zamierzeniu całkowicie zerwać ze statycznymi i dwuwymiarowymi obrazami, poprzez nadanie im głębi. Prawidłową definicję spacjalizmu zredagował jednak sam Lucio Fontana, opisując dzieła jako otwartą, wielowymiarową przestrzeń związaną z całym wszechświatem i nieskończonością. Obrazy w spacjalizmie nawiązywały do ruchu, dynamiki, czasu oraz przestrzeni, a do ich tworzenia artyści wykorzystywali nowe techniki, w tym także asamblaż. Proces ten polegał na wykorzystaniu w obrazie przedmiotów niemających nic wspólnego z malarstwem, mogły to być sztućce, nici, a nawet części potłuczonej zastawy stołowej lub rozbitych urządzeń. Przykładem nowego podejścia Fontany względem sztuki może być nietypowa wystawa “czarnego środowiska przestrzennego” w postaci niewielkiego pokoju pomalowanego całkowicie na czarno. Artyści nie przebierali w środkach. Obrazy spacjalistyczne są nietypowe i próżno szukać w nich utartych szlaków. Założyciel nurtu szokował między innymi dźgniętymi i poszarpanymi płótnami, przez które było widać zarys przedmiotów ustawionych za nimi. Te dzieła spacjalizmu zostały nazwane spacjalami. Enrico Donati, włosko-amerykański malarz zafascynowany nietypowymi środkami przekazu, do tworzenia swoich dzieł używał między innymi mieszaniny farby oraz kurzu czy też smoły.
W spacjalizmie tworzyło wielu odważnych artystów, którzy nie obawiali się nietypowych dzieł i ich dość szokującego wydźwięku. Każdy z nich chciał w pewnym stopniu wpłynąć na widza poprzez pokazanie mu trójwymiarowego obrazu na dwuwymiarowym płótnie. Warto wśród nich wyróżnić takie osobistości jak:
Do najpopularniejszych dzieł spacjalizmu można zaliczyć:
Na naszych aukcjach OneBid znajdziesz wiele wspaniałych spacjalistycznych obrazów, które mogą uzupełnić nawet najbardziej okazałe kolekcje prywatnych kolekcjonerów i wielbicieli sztuki. Wszystkie dzieła oferowane na naszej witrynie są sprzedawane w drodze licytacji, w której możesz wziąć udział bez wychodzenia z domu. Wystarczy założyć konto na naszym portalu i pozostawić swoją ofertę dotyczącą konkretnego dzieła. W ten sposób każdy może stać się właścicielem poszukiwanego od wielu lat obrazu, który będzie stanowił zwieńczenie całej kolekcji. Nasza witryna jest bezpieczna w użytkowaniu, zadbaliśmy także o to, aby była intuicyjna i prosta w nawigacji.
01/04/2022