Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Definicja futuryzmu jest bardzo ciekawa, szczególnie gdy skupimy się na głównych założeniach tego nurtu, którymi było przede wszystkim patrzenie w przyszłość i nowoczesność, przy jednoczesnym odrzuceniu przeszłości i tradycji. Ten awangardowy kierunek narodził się we Włoszech na początku XX wieku i w żywiołowym manifeście postulował zlikwidowanie bibliotek, muzeów czy różnego rodzaju akademii twierdząc, że ich działania są szkodliwe, niebezpieczne i wywierają destrukcyjny wpływ na społeczeństwo, ze względu na utrzymywanie i utrwalanie przestarzałej i niedołężnej kultury. Futuryści uznawali się za prawdziwych przewodników, którym warto było ufać. Na czas narodzin futuryzmu przypadł również okres poważnej i intensywnej rewolucji technicznej, w wyniku której nastąpił gwałtowny rozwój transportu i przemysłu. W tym okresie powstało wiele wynalazków, do których można zaliczyć m.in. elektryczność, film i telefon. Wszystko to było ogromną nowością, a kult nauki i techniki nawoływał do optymistycznego przekonania, jak doskonały wpływ ma nowoczesna technologia na życie człowieka i jego przyszłość. Nie było tu miejsca na kompromisy, dlatego też przedstawiciele futuryzmu odrzucali relikty przeszłości, a na ich miejsce stawiali zupełnie nowe wartości, co było powodowane chęcią wyjścia z cienia historii. Przez to prowokacyjność i dynamizm futurystów otworzył oczy społeczeństwa na nowe tendencje na wielu polach.
Futuryzm przez jego założycieli był uznawany za ideologię, która zachęca do zmiany myślenia, a nie tylko nowy kierunek czy styl. W 1909 roku, gdy powstał tak zwany “manifest futuryzmu”, w którym głoszono zniszczenie kultu przeszłości i usunięcie ze sztuki wszystkich motywów i tematów, które zostały już wykorzystane. Zachęcano do tworzenia zupełnie nowej sztuki, która daleka będzie od klasycznego naśladownictwa. Głównymi cechami charakterystycznymi malarstwa futurystycznego było ukazywanie przedmiotów w ruchu, jakby były namalowane w formie klatki z filmu. Obraz miał przedstawiać obiekt zatrzymany w danej sekundzie, podczas ruchu w sposób naturalnie postrzegany przez wzrok. Przez to dzieła były lekko rozmyte i pełne dynamiki. Najczęściej pojawiającym się motywem na obrazach w futuryzmie były miasta uchwycone w ruchu z migającymi światłami. Bardzo często na dziełach widoczne były nowoczesne maszyny, życie miejskie, tłum i gloryfikacja postępu technicznego. Początkowo malarze futurystyczni stosowali wąską gamę barw, w której dominował brąz, zieleń, a także kolor brunatny i żółty. Z czasem artyści zaczęli używać intensywniejszych i bardziej nasyconych kolorów. W okresie tym stosowano w malarstwie również dywizjonizm polegający na ograniczeniu palety barw widma słonecznego, w którym farby nakładane są plamami kolorystycznymi, które z pewnej odległości łączącymi się w siatkówce oka widza tworząc kolory uzupełniające. W ten sposób malarze uzyskiwali efekt świetlistości. Dzięki temu w każdym obrazie można było zauważyć rytm. Zauważalna była również kubistyczna dekompozycja i przenikanie się płaszczyzn.
Źródłem inspiracji dla artystów futurystycznych była nowoczesna i mechaniczna cywilizacja, która nawiązywała do fascynowania się zupełnie nowymi odkryciami, wynalazkami i osiągnięciami technicznymi. Futuryści zgodnie twierdzili, że to właśnie z tego rodzaju dóbr powinno się czerpać inspiracje, pozostawiając daleko w tyle sztukę pochodzącą z przeszłości. Trend ten można było również zauważyć w architekturze. Głównym twórcą i teoretykiem rzeźby futurystycznej był Umberto Boccioni, który w swoich kompozycjach wyraźnie przeciwstawiał się wierności naturze, tradycji i historii. Każde jego dzieło dążyło ku dynamizmowi i wzajemnemu przenikaniu się form, podobnie jak w malarstwie futurystycznym. Priorytetem w rzeźbie była nie sama konstrukcja przedstawienia ciała, ale jego ruch, dlatego Boccioni postulował, aby wmontować w rzeźby ruchome elementy mechaniczne.
Do najpopularniejszych malarzy związanych z futuryzmem można wymienić:
Jak w przypadku każdego kierunku w sztuce, tak też w opisywany nurcie można wymienić najpopularniejsze dzieła, które są doskonale rozpoznawalne na całym świecie. Futuryzm w malarstwie słynie z obrazów takich jak:
W 1919 roku powstał w Krakowie Klub Futurystów “Katarynka”, którego przedstawicielami byli między innymi malarze tacy jak Tytus Czyżewski (1880-1945) i Stanisław Młodożeniec (ur.1953). Twórczość dwóch ambitnych i zdolnych artystów warto poznać bliżej, gdyż stworzyli wybitne dzieła. Tytus Czyżewski studiował malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, a potem kontynuował studia w Paryżu. Głównie tworzył kompozycje wielopłaszczyznowe, wyróżniające się zgeometryzowaną i dynamiczną formą, nawiązującą do sztuki podhalańskiej. Dodatkowo wśród głównych motywów jego dzieł można wymienić portrety, martwe natury i pejzaże. Natomiast Stanisław Młodożeniec, który również studiował na tej samej akademii, co Tytus Czyżewski, najchętniej na swoich obrazach futurystycznych umieszczał tętniące życiem miasta, takie jak inspirujący go Nowy Jork, w którym mieszkał. Jego dzieła przedstawiają równoległe i reportażowe ujęcia, a także abstrakcyjne kompozycje, które przejawiają się w pewnych uproszczeniach, widocznych w budowie tworzonych postaci. Postacie te mają zazwyczaj rozmyte kształty, iluzoryczne twarze i części ciała.
Wiele obrazów futurystycznych możesz nabyć za pośrednictwem licytacji dostępnych na portalu aukcyjnym OneBid. To doskonała okazja do zakupu interesujących lub od dawna poszukiwanych dzieł w atrakcyjnej cenie. Wystarczy, że zgłosisz chęć swojego udziału. Wszystkie etapy licytacji odbywają się drogą internetową, dzięki czemu nie musisz wychodzić z domu, co jest bardzo wygodnym i komfortowym rozwiązaniem. Nasza platforma jest jedną z najpopularniejszych w Polsce, na której zapewniamy bezpieczeństwo każdej transakcji dbając o dobro każdego klienta, a także gwarantujemy profesjonalną obsługę.
15/03/2022