litografia, papier,17,5 x 35,5 cm kompozycja w świetle passe
– partout, 30 x 48 cm w oprawie passe-partout, wykonana w XIX wieku przez
oficynę muzealną „Albertina Facsymiles w Wiedniu; unikalna grafika z jedynej,
wyjątkowej edycji grafik Durera wydanej pod koniec XIX wieku, sygnowany AD ,
pieczęć Muzeum Albertina l.g.
(Albertina to jedno z najważniejszych muzeów sztuki w Austrii, posiadające
największą i najcenniejszą kolekcję rysunków i grafik Albrechta Dürera).
Obraz „Widok Norymbergii” , akwarela autorstwa Albrechta
Dürera, jest jednym z wczesnych
przykładów pejzażu w sztuce europejskiej, gdzie natura i miasto zostały
przedstawione w harmonii, co było stosunkowo nowym podejściem w sztuce
renesansowej. Dürer był jednym z pierwszych artystów europejskich, którzy
zwrócili uwagę na pejzaż jako temat malarski. Jego prace cechuje dbałość o
detale, perspektywę i harmonię kolorów i stanowią ważny wkład w rozwój
malarstwa krajobrazowego w renesansie.
Dürer był mistrzem techniki akwareli. Jego umiejętność tworzenia subtelnych
przejść kolorystycznych świadczy o wielkim kunszcie artysty. Wykorzystywał
wodne farby i gwasz, aby uzyskać pełniejsze i bardziej nasycone kolory.
Dürer z wielką precyzją oddał szczegóły architektoniczne oraz naturalne krajobrazy, co świadczy o jego niezwykłej umiejętności obserwacji i zdolności do oddania rzeczywistości z dużą wiernością. Mimo że jest to akwarela, co z natury daje bardziej subtelne i delikatne efekty niż malarstwo olejne, Dürer zdołał uchwycić głębię przestrzeni i bogactwo detali.
Obraz ten ma również wartość jako dokument historyczny, przedstawiający widok na Innsbruck pod koniec XV wieku. To cenny zapis wyglądu miasta, które od tego czasu uległo licznym przemianom.
"Widok Norymbergii" to akwarela, która doskonale ilustruje zdolności Dürera jako artysty pejzażowego i dokumentalisty. Jego umiejętność uchwycenia zarówno piękna natury, jak i szczegółów architektonicznych, czyni to dzieło wyjątkowym i ważnym w kontekście rozwoju sztuki europejskiej.