litografia, papier, 60 x 45 cm arkusz, kompozycja 32 x 24 cm w świetle oryginalnego passe – partout wykonana w XIX wieku przez oficynę muzealną „Albertina Facsymiles” w Wiedniu; unikalna grafika z jedynej, wyjątkowej edycji grafik Durera wydanej pod koniec XIX wieku.
Ten pełen detali miedzioryt z 1512 roku Albrechta Dürera jest prawdziwym arcydziełem, które zachwyca swoją symboliką i precyzją wykonania. To wyjątkowe połączenie religijnej tematyki z naturą i zwierzętami sprawia, że obraz ten jest niezapomniany. To fascynujące dzieło, które zawiera wiele symboli i ukrytych znaczeń.
Obraz ukazuje Maryję, opiekunkę i matkę wszystkich stworzeń, jako pośredniczkę między ludźmi a światem zwierząt. Jej spokój i godność są kontrastem wobec dzikiej natury. Zwierzęta otaczają Maryję, ale nie zagrażają Jej. To może symbolizować ład i pokój w stworzeniu. Gruszka w ręku Dzieciątka jest symbolem pokusy i grzechu. Dzieciątko trzymające ją może oznaczać zbawienie i oczyszczenie. W tle widzimy pagórki, drzewa i rzekę symbolizujące równowagę między ludźmi a przyrodą. Harmonia między postacią Maryi a przyrodą jest wyjątkowa.
Dürer był niezwykle utalentowanym artystą, a jego umiejętności techniczne były wyjątkowe. W tym obrazie wykorzystał technikę miedziorytu, osiągając niesamowitą precyzję i bogactwo detali. Jego umiejętność oddawania światła, cieni i tekstur sprawia, że obraz jest niezwykle realistyczny.
Kolorystyka jest stonowana, z przewagą odcieni zieleni, brązu i złota stwarza spokojny i refleksyjny nastrój.
Obraz znajduje się w zbiorach Muzeum Archidiecezji Warszawskiej.