litografia, papier, 42 x 32 cm w świetle oryginalnego passe – partout, (60 x 45 cm arkusz ); sucha pieczęć Museum Albertina, litografia wykonana w XIX wieku przez oficynę muzealną „Albertina Facsymile” w Wiedniu; unikalna grafika z jedynej, wyjątkowej edycji grafik szkoły Dürera wydanej pod koniec XIX wieku.
Matthias Grünewald był
niemieckim malarzem, architektem i inżynierem. Artysta ten,
pomimo że żył w czasach, gdy renesans zaczynał dominować w sztuce europejskiej,
pozostał wierny tradycjom gotyckim, nadając im jednak nową, pełną ekspresji
form.
Grünewald blisko współpracował z i Dürerem przy Ołtarzu Hellerów (znany również
jako Ołtarz z Frankfurtu), tworząc
wyjątkowe dzieło.
Dürer był bardziej znanym artystą w swoim czasie, ale Grünewald również miał
swoje miejsce w historii sztuki, zwłaszcza dzięki Ołtarzowi z Isenheim. Około
1512 roku przystąpił do pracy nad arcydziełem – wielkim poliptykiem ołtarzowym
w kaplicy szpitalnej Saint Antoine opactwa zakonu Antonitów w Isenheim (obecnie
Colmar), który ukończył w 1516 roku, kiedy to znalazł się na usługach
arcybiskupa Moguncji, będącego również mocodawcą Durera, Cranacha i Holbeina.
Ołtarz ten jest znany z wyjątkowo ekspresyjnego przedstawienia cierpienia, co
było charakterystyczne dla Grünewalda. Artysta ten,
pomimo że żył w czasach, gdy renesans zaczynał dominować w sztuce europejskiej,
pozostał wierny tradycjom gotyckim, nadając im jednak nową, pełną ekspresji
formę.
„Studium kobiety” jest odniesieniem do jednej z postaci z Ołtarza z Isenheim. mogłaby być
jedną z postaci towarzyszących Chrystusowi, co byłoby zgodne z ogólnym
nastrojem i tematyką dzieła Grünewalda.
Pomimo że nadal pozostawał na usługach arcybiskupa Moguncji z zainteresowaniem
zwracał się w stronę reformacji, co przyniosło poważne konsekwencje.
Artysta jako zwolennik protestantyzmu został zmuszony do opuszczenia Moguncji i
zamieszkania we Frankfurcie, gdzie zasadniczo przestał zajmować się malarstwem,
by trudnić się handlem farbami i produkcją mydła. W 1527 roku zamieszkał w
Halle, gdzie podjął prace związane z inżynierią hydrauliczną i gdzie w
następnym roku zmarł.
Ołtarz z Isenheim jest uważany za jedno z najważniejszych dzieł sztuki religijnej późnego gotyku i jest przechowywany w Musée d’Unterlinden w Colmar we Francji. Jego dramatyczne i pełne emocji przedstawienia miały duży wpływ na późniejsze pokolenia artystów i nadal są podziwiane za ich głębię i siłę wyrazu.