Albrecht Dürer (1471 - 1528) - “Kobieta z Norymbergii ubrana do kościoła”
litografia, papier, 32 x 21 cm w świetle oryginalnego passe – partout (arkusz 60 x 45 cm); wykonana w XIX wieku przez oficynę muzealną „Albertina Facsymiles” w Wiedniu; sygnatura Dürera AD d.; odręczny napis g., unikalna grafika z jedynej, wyjątkowej edycji grafik Durera wydanej pod koniec XIX wieku.
Albrecht Dürer był nie tylko wybitnym malarzem, ale także doskonałym rysownikiem. Jego technika rysunku piórem była niezwykle precyzyjna i wpłynęła na rozwój sztuki graficznej. Modelką na obrazie “Kobieta z Norymbergii ubrana do kościoła”była prawdopodobnie żona samego artysty, Agnes Dürer. W momencie powstania tego dzieła Agnes miała około dwudziestu pięciu lat. Obraz przedstawia kobietę ubraną na mszę w Norymberdze. Jej stroje są starannie oddane, a delikatne odcienie wodnych farb tworzą harmonijny efekt. Dürer był zafascynowany nakryciem głowy kobiety.Jest ono wspaniale narysowane, a cienie tworzone przez delikatne linie kresek pióra i atramentu nadają mu głębi. Tekst na obrazie informuje nas, że to właśnie tak ludzie ubierają się na mszę w Norymberdze. Dürer wykorzystał to studium kostiumu w późniejszym drzeworycie “Ślub Najświętszej Maryi Panny”, gdzie Norymberczanka pojawia się jako jedna z siedmiu dziewic towarzyszących Maryi.
To fascynujące studium ubioru stanowi ważny wkład w rozwój sztuki graficznej w renesansie północnym. “Kobieta z Norymbergii ubrana do kościoła” Albrechta Dürera jest wykonana techniką rysunku piórem. Dürer używał precyzyjnych kresek, aby oddać detale kostiumu kobiety oraz nakrycia głowy. Dürer był mistrzem w kontroli linii. Technika rysunku piórem była dla Dürera nie tylko narzędziem, ale także wyrazem jego wizji artystycznej i umiejętności technicznych. Jego prace w tej technice są nadal podziwiane i stanowią inspirację dla wielu artystów a także istotnie przyczyniły się do rozwoju grafiki jako sztuki wysokiej.