litografia, papier, 37 x 30 cm w świetle oryginalnego passe – partout (60 x 45 cm wykonana w XIX wieku przez oficynę muzealną „Albertina Facsymiles” w Wiedniu; sucha pieczęć p.d. ALBERTINA FASCYMILES AF, unikalna grafika z jedynej, wyjątkowej edycji grafik Durera wydanej pod koniec XIX wieku.
Albrecht Dürer to jeden z najważniejszych
artystów epoki renesansu, którego dzieła wywarły wpływ na całą europejską
sztukę. Jego wszechstronność jako artysty objawiała się w
malarstwie, grafice i rzeźbie. Był także
pionierem techniki druku, tworząc szczegółowe miedzioryty i ryciny. Jego
autoportrety często przedstawiają go jako starszego artystę, z siwą brodą i
pełnym doświadczenia. Doskonale opanował technikę
rysunku, a jego umiejętność przedstawiania detali i światłocienia
jest widoczna w tym dziele. Kompozycja jest zbalansowana, a kontrast między
postacią a tłem przyciąga uwagę widza.
Dürer użył czarnej
kredy, a także białego koloru (zwanej “białym
wyszczególnieniem”) do wzmocnienia głównych punktów obrazu. To białe
wyszczególnienie pomaga podkreślić
warstwy szaty świętego. Dzięki temu technika światłocienia
nadaje dodatkową głębię temu wizualnie spłaszczonemu medium. Wysokiej jakości
detale szaty świętego są widoczne dzięki mistrzostwu artysty
w przedstawianiu draperii. Mimo że
elementy tła mają mniejsze znaczenie niż
postać
główna, Dürer poświęcił im dużo
uwagi. Drzewa i rośliny stanowią tło, a ich
szczegółowe przedstawienie dodaje realizmu. Święty
może
symbolizować pustelniczy aspekt duchowości
lub odosobnienie w naturze.
Brodaty święty w lesie” to nie tylko portret postaci, ale również przykład umiejętności Dürera w rysunku roślin i detali. To dzieło stanowi część bogatej kolekcji rysunków renesansowych w Muzeum Albertiny w Wiedniu, które obejmuje zarówno artystów włoskich, jak i północnoeuropejskich.