Peter Paul Rubens,
1577 Siegen - 1640 Antwerpia, i warsztat
JEZUS I JAN W WIEKU MŁODZIEŃCZYM
Olej na płótnie. Podwójny.
125 x 158 cm.
Numerowane i oznaczone verso na blejtramie.
W złoconej i zdobionej reliefem ramie.
Juliusa S. Helda z 12 marca 1982 r. oraz kopia ekspertyzy technicznej prof. dr Franza Mairingera z Wiednia z 8 listopada 1991 r., a także potwierdzenie autentyczności obrazu przez Huguesa Le Granda z Saint-Germain-de-Confolens, bez daty, który w pełni uznaje Rubensa za autora oferowanego tu obrazu, a także potwierdzenie proweniencji przez księżną M. Sayn-Wittgenstein z Monachium z 7 stycznia 1994 r.
Przedstawienie z Protoewangelii Jacobusa, w którym Elżbieta odwiedza Świętą Rodzinę wraz z Zachariaszem i młodym Janem, jest fascynujące i otwarte na wiele interpretacji. Pozornie beztroska zabawa dzieci, w szczególności przedstawienie Chrystusa poruszającego się, by pieścić baranka, charakteryzuje się bogatą symboliką.
Obraz Dzieciątka podnoszącego się z pnia drzewa, by dotknąć baranka, można interpretować na kilku poziomach. Po pierwsze, pokazuje wcielenie Chrystusa i jego rolę jako Zbawiciela. Dotykając baranka, symbolicznie akceptuje ofiarną śmierć, która go czeka, aby odkupić ludzkość od jej grzechów. Jednak pień drzewa może również wskazywać na związek z biblijnym proroctwem Izajasza, które opisuje Mesjasza jako pęd z korzenia Jessego. Gdy Chrystusowe Dziecię wyrasta z pnia drzewa, jego związek z linią mesjańską staje się jasny. Obecność Jana Chrzciciela w tej scenie dodatkowo wzmacnia symbolikę. Jan, który zapowiadał Baranka Bożego, już w młodości był blisko związany ze Zbawicielem. Jego obecność w tym wydarzeniu podkreśla proroczy charakter wizyty i zapowiedź tego, co ma nadejść.
Pochodzenie:
Rosyjska dynastia carska.
Prezentowane dzieło trafiło do kolekcji sztuki Pałacu Seehof poprzez małżeństwo kobiety z rodu Wittelsbachów z rosyjską rodziną carską.
Kolekcja barona Franza Josepha von Zandta, Pałac Seehof koło Bambergu, sprzedany w 1951 roku do:
Kolekcjoner sztuki, Szwajcaria.
Aukcja Tyberiusza, Wiedeń, 5 lipca 2022, lot 9.
Literatura:
Por. M. Rooses: L'Oeuvre de P.P. Rubens, Antwerpia 1886, s. 250 i nast.
Por. W.L. Crowdy: A Connoisseur's Note book, w: The Playgoer and Society, nr 7-12, Londyn 1910.
Por. Erik Larsen: Seventeenth Century Flemish Painting, Freren 1985.
Por. Michael Jaffé: Catalogo completo: Rubens, Mediolan 1989 (1400061) (13)
Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji