miedzioryt / papier kremowy; 63,3 x 45,1 cm, płyta 62,8 x 44,7 cm; pod kompozycją po lewej stronie: P. P. Rubens pinxit./ Iacob Neeffs sculpsit.; pośrodku: ECCE MATER TVA Ioan.19.; po prawej stronie: Gillis Hendricx / excud. Antverpiæ; na odwrocie, po prawej stronie karty napis piórem: Collectio Augustinus Arnold, a w narożniku pieczęć z monogramem wiązanym; ponad nim oł.: No 9., a przy dolnej krawędzi numer: 870.
prawdopodobnie odbitka osiemnastowieczna
stan bardzo dobry, na rewersie ryciny widoczny ślad złożenia.
LITERATURA:
- Hollstein’s Dutch and Flemish Etchings, Engravings and Woodcuts, ca. 1450-1700, vol. XIV, Amsterdam 1956, s.137 ( inne wymiary ryciny); Dzieła Rubensa w grafice niderlandzkiej XVII w. ze Zbiorów Graficznych Biblioteki Polskiej Akademii Nauk w Krakowie, Łódź 1976, s.50, kat.93; J. Richard Judson, Corpus Rubenianum Ludwig Burchard, Part VI, Passion of Christ, Harvey Miller Publishers 2000, s.133, n°34; https://www.britishmuseum.org/collection/object/P_R-3-77 (dostęp 28.02.2025)
W kompozycji występuje kompilacja trzech motywów ikonograficznych Ukrzyżowania: św. Marii Magdaleny pod krzyżem, Maryi i św. Jana oraz grupy żołnierzy. Inskrypcja pod kompozycją odnosi się do słów Chrystusa skierowanych do Maryi i św. Jana: «Oto matka twoja» (J. 19, 27). Jacob Neefs pracował w Antwerpii i był uczniem Ignatiusa C. Marinusa, prawdopodobnie w końcu lat 30.XVII w. współpracował z P.P. Rubensem.