Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
61
translate search star_border

Xawery Dunikowski, MADONNA

Powiadomienia w trakcie licytacji na żywo
notifications_off Alarm: Nie
textsms SMS: Brak
add Twoja notatka 
Opis pozycji
Estymacje: 26 069 - 35 549 EUR
Dodatkowe opłaty: +5% / 3% Droit de suite
70,0 x 78,0cm - brąz odlewany, patynowany, 70 x 78 x 52 cm

sygn.: KSAWERY DUNIKOWSKI | MADONNA 1910-1911

 

W roku 1911 Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie rozpisało konkurs na posąg Madonny. Wedle regulaminu rzeźba miała przedstawiać całopostaciowy wizerunek Immaculaty naturalnej wielkości, zaś figura miała służyć celom religijnym. Dunikowski, który przesłał na konkurs swój projekt, zajął drugie miejsce, zaś jury w uzasadnieniu swojej oceny wypowiedziało się na jego temat w sposób następujący: robi zarazem wrażenie wielkiej Pani, świadomej swego dostojeństwa, bez żadnych cech charakteryzujących wybitnie wskazany konkursem temat („Krakowski Miesięcznik Artystyczny“, 1911, nr 10, s. 113).

 

Madonna, dziś uważana za jedną z najpiękniejszych rzeźb Dunikowskiego, odznacza się wyjątkową ekspresją, natomiast figura całkowicie jest pozbawiona atrybutów świętości, co nie do końca trafiło w oczekiwania jury. Autor słynnej grupy Kobiety brzemienne (1906), przedstawił odzianą w długą szatę Marię, która pochylając głowę, dotyka lewą ręką serca. Jej postać emanuje spokojem i skupieniem.

Konkursowa rzeźba była później prezentowana na Pierwszej wystawie współczesnej polskiej sztuki kościelnej im. Piotra Skargi w Krakowie, która odbyła się na przełomie roku 1911 i 1912 w krakowskim TPSP. Niestety dzieło do naszych czasów nie zachowało się. Natomiast artysta stworzył jeszcze gips, prezentujący popiersie Madonny (obecnie znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie), z którego później odlewano brązy.

 

♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)

Xawery Dunikowski studia artystyczne rozpoczął w Warszawie pod kierunkiem rzeźbiarzy Bolesława Syrewicza i Leopolda Wasilkowskiego. Następnie, w latach 1896-1903 kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, początkowo w pracowni Alfreda Dauna, później w tzw. „majsterszuli” u Konstantego Laszczki. W latach 1904-1910 był profesorem rzeźby w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie. W tym czasie także wiele podróżował – do Syrii, Palestyny, Egiptu, Włoch i Francji. Od 1914 przebywał za granicą – najpierw w Londynie, później we Francji, gdzie po kilkumiesięcznej służbie wojskowej, osiadł na dłużej w Paryżu. W 1920 otrzymał nominację na profesora rzeźby w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych i niebawem wrócił do kraju. Tu czynnie włączył się w nurt życia artystycznego. W 1940 został aresztowany przez hitlerowców i wywieziony do obozu koncentracyjnego w Auschwitz, gdzie spędził następne lata okupacji. Po wojnie kierował katedrą rzeźby krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1946-1955), następnie przeniósł się do Warszawy, skąd od 1959 dojeżdżał do Wrocławia, gdzie prowadził Wydział Rzeźby i Architektury Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych. W roku 1965, w pierwszą rocznicę śmierci Dunikowskiego otwarto muzeum jego imienia w pałacu w Królikarni w Warszawie (oddział MNW), gdzie przechowywana jest większość jego dorobku artystycznego (rzeźby, obrazy, rysunki). Do najbardziej znanych prac Dunikowskiego zalicza się jego wczesne rzeźbiarskie portrety, np. H. Szczyglińskiego czy K. Kamińskiego, rzeźby symboliczne jak "Macierzyństwo", "Fatum", "Tchnienie", cykl "Kobiet brzemiennych", powstałe w latach 1916-1917 kubizujące kompozycje "Autoportret", "Grobowiec Bolesława Śmiałego", paryskie "Francuzki" i "Amerykanki", rzeźbiony w okresie międzywojennym cykl "Głów wawelskich". Spośród jego wielkich realizacji warto przypomnieć rzeźby w portalu krakowskiego kościoła oo. Jezuitów (1910-1912), Ewangelistów na fasadzie Seminarium Duchownego (1927-1929) i pomnik Józefa Dietla w Krakowie (1936) oraz monumentalny pomnik Powstańców Śląskich na Górze św. Anny (1946-1955).
Aukcja
Aukcja Sztuki Dawnej - Agra-Art
gavel
Data
23 marca, 18:00 UTC/UTC
23 marca, 19:00 CET/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
23 699 EUR
Estymacje
26 069 - 35 549 EUR
Rozpoczęcie aukcji na żywo
Przejdź do licytacji
Licytuj już teraz
Zaloguj się aby licytować

Chcesz licytować? Zaloguj się i zapisz do aukcji.

Zaloguj się
PLN .00

Przyjmowanie ofert: 23/03 18:00 CET/Warsaw
Rozpoczęcie aukcji na żywo: 23/03 18:00 UTC/UTC, 23/03 19:00 CET/Warsaw

Podbij cenę pozycji natychmiast. Złóż ofertę jeśli chcesz licytować pozycję w preaukcji. Uwaga: Ofert nie można odwoływać!

Złóż limit
Zaloguj się aby licytować

Chcesz licytować? Zaloguj się i zapisz do aukcji.

Zaloguj się
PLN .00

Po ustawieniu limitu w czasie licytacji pozycja będzie automatycznie licytowana w Twoim imieniu do wysokości ustalonego limitu. Limit jest ukrytą ofertą, jego wartość nie jest znana innym użytkownikom i uaktywnia się dopiero w trakcie licytacji na żywo na zasadzie podobnej do snajperów aukcji Allegro lub eBay. Ustawione limity można modyfikować do momentu rozpoczęcia licytacji danej pozycji.

Wyślij wiadomość do organizatora aukcji

Masz pytania odnośnie tej pozycji lub udziału w licytacji?

Wyświetleń: 17 | Ulubione: 2
Aukcja

Agra-Art

Aukcja Sztuki Dawnej - Agra-Art
Data
Niedziela, 23 marca, 18:00 UTC/UTC
Niedziela, 23 marca, 19:00 CET/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Opłata aukcyjna
20.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 100
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  100 000
  > 2 000
  200 000
  > 5 000
  500 000
  > 10 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
Agra-Art
Kontakt
Agra-Art SA
room
Wilcza 70
00-670 Warszawa
phone
+48 22 625 08 08
+48 22 745 10 20
Godziny otwarcia
Poniedziałek
11:00 - 18:00
Wtorek
11:00 - 18:00
Środa
11:00 - 18:00
Czwartek
11:00 - 18:00
Piątek
11:00 - 18:00
Sobota
11:00 - 15:00
Niedziela
Zamknięte
keyboard_arrow_up