Technika: gwasz/akwarela, ołówek, papier
Wymiary: 41,4 x 29,4 cm (w świetle passe-partout)
Dodatkowe opłaty: +5% / 3% Droit de suite
Obraz jest oprawiony.
Pochodzenie:
kolekcja prywatna Poznań
Biogram:
Ur. 15 czerwca 1934 w Zaworach, zm. 18 września 2014 w Poznaniu
W latach 1952-1958 studiował w pracowni rzeźby u profesora Bazylego Wojtowicza w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Przez cały ten okres samodzielnie studiował malarstwo i grafikę. W latach 1961-1981 współpracował w Teatrem Marcinek i Teatrem 5. W 1965 r. powstał pierwszy Obraz strukturalny z otworem. W tym samym roku obejmuje Pracownię Rzeźby na Wydziale Architektury w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Z uczelnią tą związany był do końca życia.
Pracował cyklami w różnych mediach, np. cykl obrazów Kompozycja kół i Requiem. W 1971 r. rozpoczął pracę nad cyklem Przezroczyste ze szkła i metalu. W 1990 r. powstaje cykl Passe-par-tout, jako refleksja nad różnymi jego sensami, a od 1998 r. w tym cyklu realizuje rozpad obiektów obrazowych. Rozważania nad problemami całości, entropii i bezwładności naprowadziły artystę do nowego cyklu Apres-passe-par-tout, realizowanego jako obiekty malarskie, instalacje i grafiki warstwowe. Zadaje pytania o sens całości i o to, co jest ponad nią, unaocznia problemy nieprzystosowania, obcości, niekompletności, nieobecności, entropii i niedokończenia jako wartości znaczących. W 2007 r. zaczął pracę nad tymi problemami w cyklu Reszty reszt, nad którym pracował do końca życia. W 2014 r. Muzeum Narodowe w Poznaniu urządziło w 80-lecie urodzin artysty i 40-lecie retrospektywnej wystawy w tymże muzeum ekspozycję pt. Jan Berdyszak. Horyzonty grafiki.
Wyróżniony m.in. Nagrodą im. Jana Cybisa (1978), Krzyżem Kawalerskim (1988) i Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (2001), doktoratem honoris causa Akademii Sztuk Pięknych w Bratysławie (1999).