akryl, płótno naklejone na deskę, 34,5 x 117,5 cm, 28 x 117,5 cm;
sygn., dat. i opisane na odwrocie: JAN / BER / DYSZ / AK obok: 1993-1994 akryl [numer]
- jedna z części, PASSE-PAR-TOUT XIV [numer] - na drugiej części.
Co jest pomiędzy dajmy na to światłem a cieniem, pomiędzy obrazem
a ramą? Na te pytania stara się odpowiedzieć twórczość Jana Berdyszaka
– artysty analizującego przestrzeń oraz zależności zachodzące
pomiędzy nią a obiektami w niej umieszczonymi. Malarz zaczął od
dekonstrukcji – początkowo uległo mu podobrazie, które z prostokątnego
czy kwadratowego stało się koliste i obłe, raczej nie
nadające się do umieszczenia w tradycyjnych ramach. Ok. 1965
roku powstaje pierwszy obraz strukturalny z otworem, gdzie
linia wycięcia nie pokrywa się z zewnętrznym obwodem dzieła.
Następnie artysta zajął się tym, co większości ludziom umyka
– „światłem” istniejącym między dziełem a oprawą, czyli passe-
partout lub jak chciał twórca pass-par-tout – przejściem
ku całości. Poruszenie problematyki przestrzeni, jej wypełnienia
lub dopełnienia, tego co ją ogranicza lub uwalnia,
było wiodącym tematem w twórczości Jana Berdyszaka.
Ta zapewne uproszczona charakterystyka nie uwzględnia
całego spektrum zainteresowań artysty, a najczęściej
prezentowane na aukcjach kompozycje przestrzenne
nie wyczerpują wszystkich stosowanych do badania
przestrzeni form jakimi były również instalacje,
rzeźba, grafika, fotografia oraz książka artystyczna.
Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji