Wymiary: 89,5 x 35 x 52,5 cm
Literatura
Por.:
Robert i Nicolas Descharnes, Dalí. The Hard and The Soft. Spells for the Magic of Form. Sculptures and Objects,
Azay-le-Rideau 2004, poz. kat. 430, s. 170 (il.)
Biogram
Jeden z najbardziej rozpoznawalnych malarzy XX wieku. Znany jako niezwykły ekscentryk i wielki talent. Autor surrealistycznej metody tworzenia zwanej „paranoiczno-krytyczną”. Jego artystyczne zdolności dostrzegane były już w dzieciństwie, stąd w wieku 10 lat młody Salvador zaczął uczęszczać na lekcje rysunku. Już jako 14-latek w powodzeniem wystawiał na sprzedaż swoje obrazy. W 1921 rozpoczął studia w Królewskiej Akademii Sztuki w Madrycie, z której przez swój nieokiełznany temperament był dwukrotnie wyrzucony. W 1928 malarz przeprowadził się do Paryża, gdzie dołączył do ugrupowania surrealistów skupionych wówczas wokół pisarza André Bretona, twórcy manifestu surrealistycznego. Dalí szybko zyskał uznanie grupy, jednak ostatecznie oskarżany o chciwość i faszystowskie zapędy został z niej wydalony. Od 1929 artysta konsekwentnie rozwijał teorię surrealizmu, której centralnym punktem stały się osiągnięcia Zygmunta Freuda z zakresu badań podświadomości. W latach 30. XX wieku artysta dużo czasu spędził w Stanach Zjednoczonych gdzie powoli piął się po szczeblach kariery. W 1934 roku malarz poślubił Helenę „Galę” Diakonową, towarzyszkę, muzę, artystkę, która wywarła ogromny wpływ na jego twórczość. To właśnie jej zawdzięczał nadzór nad swoją działalnością, a co za tym idzie - wiele sukcesów w kolejnych latach. Poza wielością zachwycających obrazów i wystaw, Dalí przyciągał uwagę mediów kreowanym przez siebie image'em „surrealistycznego błazna”, dzięki czemu szybko stał się rozpoznawalny i bardzo się wzbogacił. W 1948 Wraz z Galą powrócili do Europy, gdzie czas zabijali we wspaniałych hiszpańskich i francuskich rezydencjach. W 1974 roku artysta otworzył własne muzeum w rodzinnym Figueres, którego gmach samodzielnie zaprojektował. Do dziś sztuka Dalego obiega pop-kulturę, stanowi znak handlowy, a jego obrazy są symbolem surrealizmu.