Wymiary: 158,5 x 112 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Zofia ARTYMOWSKA | 1975 | Poliformy XLIX - KONIEC'
Pochodzenie
kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
Zofia Artymowska. Malarstwo. Poliformy, Salon BWA, Wrocław, kwiecień 1975
Zofia Artymowska, ZPAP Okręg Warszawski, Dom Artysty Plastyka, luty-marzec 1976
Zofia Artymowska. Poliformy 1970-1983, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych Zachęta, Warszawa, styczeń 1984
Zofia Artymowska. Poliformy 1970-1983, Biuro Wystaw Artystycznych, Kraków, marzec 1984
Zofia Artymowska. Poliformy 1970-1983, Biuro Wystaw Artystycznych, Łódź, maj 1984
Zofia Artymowska. Poliformy 1970-1983, Biuro Wystaw Artystycznych Arsenał, Białystok, czerwiec 1984
Literatura
Wojciech Skrodzki. Konstrukcja i znaczenie, „Projekt” 1976, nr 4, s. 42 (il.)
Zofia Artymowska. Poliformy 1970-1983, katalog wystawy, Biuro Wystaw Artystycznych, Łódź 1984, s. nlb (il.)
Biogram
Studiowała w latach 1945-50 na Wydziale Malarstwa krakowskiej ASP, uzyskując dyplom w pracowni E. Eibischa. W l. 1950-51 była asystentką w macierzystej uczelni, a w latach 1952-55 na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie. Równocześnie w 1953-56 wraz z mężem Romanem pracowała przy polichromii odbudowywanych kamieniczek Starego i Nowego Miasta, za co w 1953 otrzymała nagrodę państwową II st. (zespołową). Od 1957 wykonywała kompozycje niefiguratywne w mozaice ceramicznej i równolegle monotypie. Podczas kilkakrotnych dłuższych pobytów w Iraku wykładała w uczelniach artystycznych w Bagdadzie (1959-60, 1964-68, 1977-79). Od 1971 uczyła też we wrocławskiej PWSSP. W 1970 zainaugurowała swój główny cykl malarski,"Poliformy". Obrazy Artymowskiej są studiami przestrzeni malarskiej. Artystka „badała” w nich podział kompozycji, możliwość zestawienia różnych form. Dzięki tym eksperymentom Artymowska doszła do Poliform. Punktem wyjścia stała się dla niej forma walca – jako jednostka lub część maszyny. Poliformy tworzone były z matematyczną dokładnością, wyliczeniem miejsca każdego elementu. Powstawały w postaci obrazów (oleje, akryle) a także w rysunkach, grafikach, collages. Interesujący efekt dało połączenie poliformowych rysunków bądź serigrafii z fotografiami – co ważne często fotografiami ilustrującymi krajobraz, architekturę Bliskiego Wschodu. Rzeczywiste widoki wtopione zostały w wyimaginowaną matematyczną przestrzeń skonstruowaną przez artystkę. Od lat osiemdziesiątych zamieszkała wraz z mężem w Łowiczu, w odrestaurowanym własnymi siłami pałacyku.