Wymiary: 100 x 81 cm
sygnowany i datowany na krośnie malarskim: '27 VIII 74 S. FIJAŁKOWSKI'
sygnowany na odwrociu, na wywiniętym płótnie: 'FIJAŁKOWSKI'
Pochodzenie
Galeria Ego, Poznań, 2004
kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
Stanisław Fijałkowski. Malarstwo, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, 25.06-29.08.1999
Fijałkowski/Gierowski. Wizje malarstwa, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, 1-25.08.2002
Stanisław Fijałkowski, Muzeum Narodowe, Poznań, 29.04-22.06.2003
Stanisław Fijałkowski, Zachęta Państwowa Galeria Sztuki, Warszawa, 15.07-24.08.2003
Stanisław Fijałkowski, Muzeum Narodowe, Wrocław, 11.09-2.11.2003
Stanisław Fijałkowski, Atlas Sztuki, Łódź, 12.03-18.04.2010
Literatura
Fijałkowski/Gierowski. Wizje malarstwa, katalog wystawy, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 2002, poz. kat. 18, s. 42-43 (il.), 90 (spis)
Stanisław Fijałkowski, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Zachęta Państwowa Galeria Sztuki, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, red. Małgorzata Waller, Poznań 2003, poz. kat. 129, s. 163 (il.), 251 (spis)
Stanisław Fijałkowski, katalog wystawy, Atlas Sztuki, red. Anna Laniecka-Leder, Agata Mendrychowska, Łódź 2010, s. 53 (il.), 99 (spis)
Biogram
Studia odbył w latach 1946–51 w łódzkiej PWSSP. W początkowym okresie twórczości nawiązywał do doświadczeń impresjonizmu, w końcu lat 50. przeżył fascynację informelem. Przemiany, jakie zachodzą w jego malarstwie, skupiają się głównie na stopniowym odchodzeniu od formy wprost, zbyt dosłownej. Tworzył prace, które wykorzystują sugestie „przedmiotowe” i odnoszą się np. do ikonografii chrześcijańskiej, cykle kompozycji abstrakcyjnych (np. „Wąwozy”, „Wariacje na temat liczby cztery”, „Studia talmudyczne”) czy sięgających do własnych przeżyć autora („Autostrady”). Artysta reprezentował Polskę na Biennale w Sao Paulo (1969) i na Biennale w Wenecji (1972). W roku 1977 wyróżniono go Nagrodą Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, a w 1990 roku uhonorowany został prestiżową Nagrodą im. Jana Cybisa