Wymiary: 23 x 18 cm
opisany autorsko u dołu: 'KRENICA WIES NOWYUILCA'
opisany na odwrociu u góry: 'autoportret w czapce' oraz nieczytelnie pod taśmą, w centrum stemple autorskie: 'PAMIĄTKA Z KRYNICY | NIKIFOR-MALARZ' oraz 'NIKIFOR ARTYSTA | KRYNICA-WIEŚ', poniżej autorski opis: '5[zmienione z 3]00 ZŁ', stempel celny p.d.: 'URZĄD CELNY | MUSZYNA'
Pochodzenie
Stowarzyszenie Artystyczne Hägersten, Szwecja
kolekcja prywatna, Szwecja
kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
Artysta malarz Nikifor [wystawa podróżna], Hägerstens Konstförening, Midsommargården, 5-28 września 1966; Blackebergs Konstförening, Ängbykyrkan 1-9 października 1966; Farsta Konstförening, Farsta Forum, 5-13 listopada 1966; Vantörs Konstförening, Högdalen, 19-27 listopada 1966; Spånga Konstförening, Spånga Församlingshus, 3-10 grudnia 1966; Skarpnäcks Konstförening, Årsta Centrum, grudzień 1966
Literatura
Artysta malarz Nikifor, katalog wystawy podróżnej, Hägerstens Konstförening, Midsommargården 1966, s. 2 (il.), nr kat. 1 (jako "Självporträtt")
Biogram
Nikifor - związany z Krynicą Łemko z pochodzenia, samouk, na wpół- analfabeta, malarz- amator, jeden z najwybitniejszych twórców "sztuki naiwnej". Wiedza na temat pochodzenia i młodości artysty jest skąpa i niepewna. Zapamiętany jako "od zawsze" fragment folkloru Krynicy. Nie miał żadnego wykształcenia, ułomność psychiczna i fizyczna utrudniała mu kontakt z otoczeniem. Łącznikiem ze światem zewnętrznym było dla niego malowanie. Jego obrazki powstawały na niedużych formatach zdobytego papieru, kartonikach, opakowaniach, kartkach zeszytowych - niekiedy zapisanych po jednej stronie. Rysował ołówkiem, kredką, malował akwarelą otaczający go świat, wzbogacony osobistą fantazją i przeżyciami. Malował przede wszystkim pejzaże architektoniczne trudnych do rozpoznania miasteczek z akcentami w postaci wież kościelnych lub ratuszowych. Fascynował go dworce, wiadukty i pociągi; tworzył także portrety i sceny religijne. Często podpisywał swoje prace niezrozumiałymi bądź częściowo tylko czytelnymi wyrazami zapisanymi nieudolnie wielkimi literami. Przedstawiany przez niego przedmiot obrysowywany był mocnymi konturami, które wypełniał barwnymi plamami. Na niepowtarzalność i świeżość malarstwa Nikifora zwrócił uwagę, jeszcze przed wojną, Jerzy Wolff. W 1947 roku został ponownie "odkryty" zyskując sławę, uznanie i majątek.