Wymiary: 115 x 110 cm
sygnowany, datowany i opisany na dwrociu: '"Jadwiga | Andegaweńska | wyłamująca | drzwi na zamku | królewskim | w | Krakowie | Kinga Burek | ("Jadwiga | Andegaweńska") | tempera jajowa | na płótnie | 2024'
Literatura
„Temat próby ucieczki małej Jadwigi przed małżeństwem z Jagiełłą do swojego narzeczonego rówieśnika w 1385 r. był podjęty w malarstwie historycznym przez Wojciecha Gersona w 1869 r. i Jana Matejkę w 1881 r. Punktem wyjścia dla malarzy był opis Jana Długosza: ‘Jadwiga, urażona usunięciem Wilhelma z zamku, zamierzała zejść do niego do miasta. A kiedy staraniem i na rozkaz panów zastała bramy zamknięte, usiłowała je własnoręcznie wyważyć toporem, który jej na żądanie podano. W końcu jednak, uległszy prośbom rycerza Dymitra z Goraja, zaniechała przedsięwzięcia’. (Jana Długosza Roczniki, 1981, ks. X, s. 198).
Zaintrygowało mnie, że Jadwiga w relacji kronikarza jest silna, aktywna i zdecydowana. Ze słów Długosza wynika, że mała dziewczynka, wykorzystując swoje wysokie urodzenie, wyegzekwowała od dworzan i dworzanek topór, aby wybijać nim dziurę we wrotach. Mimo tego Gerson i Matejko przedstawili Jadwigę jako wiotką i słabą, powstrzymywaną przed wykonaniem jakiegokolwiek uderzenia. Głównym bohaterem stał się dla nich Dymitr z Goraja – mężczyzna, który powstrzymuje żeńską postać przed złym wyborem.
Postanowiłam wprowadzić nową ikonografię tej sceny, bliższą oryginalnemu opisowi. Przedstawiam w sposób ekspresyjny moment wściekłego uderzenia toporem w bramę przez Jadwigę”.
KINGA BUREK
Biogram
Artystka wizualna i historyczka sztuki; absolwentka wydziału malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie oraz Instytutu Historii Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zdobywczyni tytułu Osoby Roku 2020 na Krakowskim Salonie Sztuki. Laureatka 19. i 20. edycji Artystycznej Podróży Hestii oraz finalistka 45. edycji Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2021. Notowana w Kompasie Młodej Sztuki w 2021 na pozycji 20; w 2022 na pozycji 14. Wyróżniona na LOOSTRO 16. Jesiennym Salonie Sztuki BWA w Ostrowcu Świętokrzyskim 2023. Laureatka nagrody im. Mariana Sokołowskiego za najlepszą pracę magisterską z historii sztuki IHS UJ 2023 (temat pracy magisterskiej: „Zamiana fikcji w fikcja i rzeczywistości w fikcję” Surrealistyczne aspekty sztuki Andrzeja Pawłowskiego w optyce opowiadań Brunona Schulza). Od 2023 kontynuuje naukę na studiach doktoranckich w zakresie sztuk wizualnych. Artystka mieszka i pracuje w Krakowie.