Wymiary: 150 x 75,5 cm
sygnowany i datowany l.d.: 'J. Tchórzewski 59.'
na odwrocie nalepka z opisem pracy Centralnego Biura Wystaw Artystycznych oraz włoski znaczek celny na krośnie malarskim
Stan zachowania
praca umieszczona w katalogu raisonné artysty, online: https://jerzytchorzewski.com/katalog/obraz-z-6/ [dostęp: 19.04.2024]
Pochodzenie
Polswiss Art, 2018
kolekcja prywatna, Polska
Drouot-Richelieu, 2016
kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
„Pittura polacca contemporanea”, Sala Napoleonica, Wenecja, wrzesień 1959
Literatura
Mostra di Pittura Polacca Contemporanea, kat. wyst. red. Ryszard Stanisławski, Guido Perocco, Sala Napoleonica, Wenecja 1959, poz. kat. 74, nlb
Jerzy Tchórzewski. Cierpienie formy. Malarstwo. Katalog, red. Krystyna Czerni, Józef Grabski, IRSA, Kraków 2019, s. 308 (il.)
Biogram
Studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pieknych. Związany był z Grupą Krakowską. Debiutował w 1948 roku na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. Wystawiał też razem z międzynarodową grupą Phases. Wziął udział w wystawie w warszawskim Arsenale "Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi" w 1955, gdzie zdobył nagrodę. Pracował jako pedagog w ASP do czasu przejścia na emeryturę w 1998 roku. W 1986 otrzymał niezależną Nagrodę im. Jana Cybisa. Malarstwo artysty bliskie surrealizmowi od wczesnej młodości - fantastyczne stwory i postacie w wyimaginowanych pejzażach - ewoluowało w kierunku abstrakcji. Od lat 70. podejmował tematykę religijną. Oprócz sztuk plastycznych Tchórzewski zajmował się poezją. Zbiór wierszy z lat 1988-96, pt. „Wieczny początek gwałtownej chwili” ukazał się pośmiertnie w roku 2003.