Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Jacek Sienicki, WNĘTRZE, 1991

add Twoja notatka 
Opis pozycji
Estymacje: 10 519 - 16 363 EUR
Dodatkowe opłaty: +5% / 3% Droit de suite
145,0 x 91,0cm - olej, płótno sygn. l.g.: JS | V | 91

sygn. na odwr. p.g.: Wnętrze 91 | Jacek | Sienicki; l.g.: W [w kółku], poniżej dwie pieczątki: galerii Art Gallery „Vava“ powtórzona na śr. listwie blejtramu, druga – wywozowa

 

Obraz wystawiany:

– Jacek Sienicki, Galeria Browarna, 1994, oprac. graf. Andrzej Biernacki, il. barwna s. 10, w spisie reprodukcji s. 138.

 

W twórczości Jacka Sienickiego powraca kilka wątków tematycznych, które artysta traktował jako niewyczerpane źródło inspiracji, przy czym wątki te służyły zawsze przede wszystkim wyrażaniu własnych emocji, własnego odczuwania świata. Jednym z takich wątków, był motyw wnętrza pracowni. Sienicki mówił: Portretuję wnętrza pracowni i portretuję siebie, portretuję kwiaty, wszystkie te rzeczy, które maluję, w bardzo bliskim związku z naturą, co oznacza, że muszę je mieć obok siebie. Oczywiście, mam też nadzieję, że przede wszystkim portretuję siebie (Nie można żyć bez sztuki. Z Jackiem Sienickim rozmawia Waldemar Odorowski, „Nowe Książki“, 1995 nr 4, s. 7). Już w 1971, w rozmowie ze Stanisławem Rodzińskim, malarz stwierdzał: Powtarzam wielokrotnie ten sam temat w nadziei, że znajdę właściwy klucz, dotknę właściwego nerwu i powiem prawdę (Stanisław Rodziński, Jacek Sienicki, w kat. wystawy w BWA, Kraków, 1971, s. 10) i takiej postawie pozostał wierny aż do końca swojej twórczości. Mimo wielkiej ilości płócien przedstawiających motyw wnętrza pracowni, nie widać w tych obrazach rutyny, znużenia tematem, ale obecne jest tutaj ciągłe, żarliwe drążenie materii malarskiej, które prowadzić ma ku uchwyceniu tych najbardziej przekonujących ujęć. Jak pisała Małgorzata Kitowska-Łysiak: Sienicki dokonywał analizy zobaczonego (...) po czym nakładał farbę, niejednokrotnie gęsto, wielowarstwowo, grubymi impastami, a następnie zdrapywał ją, przecierał, aby w trakcie tego działania wydobyć z niej – nieprzeniknioną (z czego zdawał sobie sprawę) – tajemnicę, aby dotrzeć do prawdy koloru. Ufał mu dopiero wtedy, gdy był spójny – odzwierciedlał prawdę widzenia i prawdę przeżycia. (M. Kitowska-Łysiak, Poetyckość prozy [w:] Jacek Sienicki, Galeria aTAK, kat. wystawy 12 XII 2008 – 24 I 2009, s. 25)

Przedstawiony na naszej aukcji obraz, namalowany został w pracowni artysty przy ul. Rycerskiej 10, na Starym Mieście. O wnętrzu tej pracowni, pisał Stanisław Rodziński: Pracownia Jacka Sienickiego na Starym Mieście w Warszawie jest niewielka, wręcz ciasna. Ma silnie określony spadzisty strop, w nim mocno wykrojone dwa okna. Z jednej strony sterty płócien, rysunki w rulonach, po drugiej – stoliki z przyborami, warsztat malarza. (...) Odczytujemy meble, warsztat malarski, stolik i sztalugę. Płaszczyzna płótna utrzymana w równowadze, ale już zaczyna się rodzić intryga stropu przeciętego oknem. Może właśnie ten niezmiernie frapujący fragment wnętrza zdeterminował malarza i spowodował zamysł następnego płótna. (...) Sienicki malować będzie odtąd wnętrze swej pracowni prawie wyłącznie dlatego, by malować przestrzeń i światło. Przechodzi na duże, bardzo duże nawet formaty. Po szeregu intensywnym kolorem aranżowanych wariantów, ogranicza paletę do prawie monochromatycznych szarości i błękitów (...) To właśnie ograniczenie środków prowadzi malarza do podjęcia jednego z najstarszych i najtrudniejszych problemów w malarstwie: do problemu światła. (Stanisław Rodziński, Jacek Sienicki, [w:] kat. wystawy w BWA, Kraków, 1971, s. 12-13)

 

♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).

* Do Ceny Zakupu doliczony będzie dodatkowo podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu)

 

Jacek Sienicki (Warszawa 29 II 1928 - Warszawa 14 XII 2000) studiował na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie, gdzie w 1954 uzyskał dyplom w pracowni prof. Artura Nachta-Samborskiego. W 1955 był uczestnikiem Wystawy Młodej Plastyki w warszawskim Arsenale. Udział w tej manifestacji był nie tylko właściwym debiutem artysty, ale też na lata określił jego postawę, dzieloną z innymi „arsenałowcami“, której zasady to: prymat etyki, sceptycyzm wobec przemijających mód artystycznych, wierność sobie. W 1955 Sienicki podjął pracę pedagogiczną w macierzystej uczelni. Przeszedł wszystkie szczeble akademickie, otrzymując tytuł profesora w 1981. Był laureatem liczących się nagród, m.in. Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida w 1974, Nagrody im. Jana Cybisa (niezależnej) w 1984, nagrody Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego w 1993. Jego malarstwo od wczesnych lat oscylowało między figuratywizmem o często dramatycznej wymowie egzystencjalnej i skłonnością do abstrakcji. Przy tym malarz nie opuszczał dość ograniczonego zestawu ulubionych motywów, do których należały: czaszki końskie, wydłużone postaci, ciemne wnętrza, które rozgrywał w podobnej, ciemno-zimnej gamie barwnej. Równolegle do malarstwa wiele rysował, zazwyczaj węglem, traktując prace w tej technice jako autonomiczne dzieła.
Aukcja
Aukcja Sztuki Współczesnej
gavel
Data
13 października 2024 CEST/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
8 883 EUR
Estymacje
10 519 - 16 363 EUR
Cena sprzedaży
brak ofert
Pozycja nie jest już dostępna
Wyświetleń: 133 | Ulubione: 2
Aukcja

Agra-Art

Aukcja Sztuki Współczesnej
Data
13 października 2024 CEST/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Opłata aukcyjna
20.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 100
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  100 000
  > 2 000
  200 000
  > 5 000
  500 000
  > 10 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
Agra-Art
Kontakt
Agra-Art SA
room
Wilcza 70
00-670 Warszawa
phone
+48 22 625 08 08
+48 22 745 10 20
Godziny otwarcia
Poniedziałek
11:00 - 18:00
Wtorek
11:00 - 18:00
Środa
11:00 - 18:00
Czwartek
11:00 - 18:00
Piątek
11:00 - 18:00
Sobota
11:00 - 15:00
Niedziela
Zamknięte
Klienci kupujący dzieła tego artysty kupowali także
keyboard_arrow_up