Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Hanna Krzetuska-Geppert (1903 - 1999), FORMY, 1967

add Twoja notatka 
Opis pozycji
Estymacje: 8 097 - 11 568 EUR
olej/płótno, 83 x 102 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrocie: 'KRZETUSKA | FORMY 2/67 | ol/pł | 83 x 102

Hanna Krzetuska w latach 1920-1924 studiowała w krakowskiej Wolnej Szkole Malarstwa i Rysunku im. Ludwiki Mehofferowej w Krakowie u Jerzego Fedkowicza, Zbigniewa Pronaszki i Jana Rubczaka . Ukończyła też Wyższe Kursy dla Kobiet. W 1925 roku wyjechała na kilkumiesięczne studia artystyczne do Paryża. Od 1926 roku była członkinią Związku Artystów Plastyków, a od 1937 Zrzeszenia Artystów Plastyków „Zwornik” w Krakowie. W czasie II wojny światowej działała w konspiracji pod pseudonimem „Błysk”.
Po przyjeździe do Wrocławia pracowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w latach 1948-1960. Intelektualne i kulturalne tradycje rodzinne z jednej a gruntowne wykształcenie z drugiej strony sprawiły, że Hanna Krzetuska potrafiła nie tylko, wspólnie z mężem, Eugeniuszem Geppertem, podjąć wyzwanie organizacji Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych - (późniejszej Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta) ale też znacząco wpłynęła na kształtowanie się życia artystycznego Wrocławia. Od 1961 roku współtworzyła Grupę Wrocławską, do której należeli tak znaczący artyści jak Wanda Gołkowska, Jan Jaromir Aleksiun czy Konrad Jarodzki . Wyprowadzka z Krakowa i podróż na tzw. ziemie odzyskane była możliwa tylko dzięki wspólnej pracy i podobnym artystycznym celom obojga artystów. Hanna Krzetuska, wysoko oceniana dziś przez krytyków za oryginalny, spójny program malarski, wspierała także twórczość Eugeniusza Gepperta. Po jego śmierci, w ich wspólnej pracowni doprowadziła do powstania galerii sztuki współczesnej Mieszkanie Gepperta, prowadzonej dziś przez Fundację Art Transparent.
Ukształtowana w duchu koloryzmu, długo pozostawała wierna tradycji opartej na postulowanych przez kapistów wartościach malarskich. Zmiana w jej sposobie malowania nastąpiła w latach 60, kiedy zwróciła się w stronę abstrakcji, przede wszystkim geometrycznej. Zaczęła budować swe kompozycje zestawiając duże płaszczyzny koloru, ujęte w geometryczne formy i badać zachodzące między nimi relacje. „Obraz musi grać, choć żadnego szmeru nawet nie wydaje” - mówiła. Właśnie ta „gra”, skalą i rytmem geometrycznych form pomimo ich nieregularnych kształtów - nadaje jej obrazom wrażenie harmonii, bliskiej muzycznym kompozycjom.
Aukcja
AUKCJA SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ
gavel
Data
09 grudnia 2024 CET/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
6 941 EUR
Estymacje
8 097 - 11 568 EUR
Cena sprzedaży
8 329 EUR
Cena końcowa bez opłaty aukcyjnej
6 941 EUR
Przebicie
120%
Wyświetleń: 134 | Ulubione: 2
Aukcja

Antiqua et Moderna

AUKCJA SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ
Data
09 grudnia 2024 CET/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Opłata aukcyjna
20.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 2 000
  50 000
  > 5 000
  100 000
  > 10 000
  300 000
  > 20 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
Antiqua et Moderna
Kontakt
Antiqua et Moderna Dom aukcyjny i galeria
room
ul. Freta 19
00-227 Warszawa
email
phone
+48 228315472
Klienci kupujący dzieła tego artysty kupowali także
keyboard_arrow_up