Wymiary: 28,5 x 20 cm
na odwrociu papierowa nalepka z opisem obrazu oraz nalepka wystawowa z Lipert Gallery w Nowym Jorku, notatki na ramie.
Pochodzenie
zakup bezpośrednio od artysty
kolekcja prywatna, Nowy Jork
kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
Exhibition Stanisław Eleszkiewicz 1900–1963, Lipert Gallery, 147 Milton Street, Greenpoint, Brooklyn, N. Y. 11222, Maj 10 – Czerwiec 14, 1986
Literatura
Stanisław Eleszkiewicz, kat. wyst., Lipert Gallery, Nowy Jork 1986, A/49
Biogram
Malarz, rysownik, projektant mozaik i witraży. Od roku 1914 uczył się w Szkole Sztuk Pięknych w Mirgorodzie. W 1918 roku wstąpił do wojska, a ciężko ranny przez pół roku przebywał w szpitalu. W latach 1919-1921 studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Atenach. Następnie przez krótki czas przebywał w Neapolu i Rzymie. W roku 1923 zamieszkał na stałe w Paryżu, gdzie aktywnie uczestniczył w życiu artystycznym miasta. Obracał się w kręgach bohemy tej metropolii nad Sekwaną i stał się jednym z ciekawszych reprezentantów międzynarodowego kręgu École de Paris. Malował portrety, sceny rodzajowe i kompozycje symboliczne. Ceramiką zainteresował się już podczas pobytu w Italii. Wiadomo, że już w latach 20. współpracował z paryską pracownią mozaikarską Gentil et Bourdet. Następnie działał także w warsztacie witrażowniczym Jeana Gaudina. Równocześnie zajmował się malarstwem sztalugowym, wystawiając z powodzeniem swoje prace w galeriach. Podejmował głównie tematykę społeczną, ukazując życie niższych, często wykluczonych warstw społecznych. Przedstawiał sceny z podejrzanych knajp, problem bezdomności, prostytucję, biedę. Sam dobrze znał ubogie życie pełne trosk. Eleszkiewicz wypracował swój własny, indywidualny styl, w którym znakomicie uwidocznił się zmysł twórcy witraży i mozaik. Artysta operował mocnym, czarnym konturem i stosunkowo płaską plamą barwną. Intensywna, nienaturalna kolorystyka zbliżała go do ekspresjonistów, a często wykorzystywane fantastyczne motywy, do malarstwa surrealistów.