FÉRAT, Serge (1881-1958) - Madonna z Dzieciątkiem. Gwasz, akwarela, ołówek, na papierze 22,5x15 cm (w świetle passe-partout), sygn. p. d.: S. Ferat.
Przedstawiciel École de Paris: artysta pochodzenia rosyjskiego (urodził się w Moskwie), studia artystyczne rozpoczął w Szkole Sztuk Pięknych w Kijowie, w 1901 r. zamieszkał w Paryżu, gdzie uczęszczał do słynnej Académie Julian. Szybko odnalazł się w miejscowym środowisku artystycznym, które też twórczo współtworzył wraz z partnerką Hélène Oettingen (1887-1950) - malarką i pisarką, od 1910 r. prowadzącą salon literacki w Paryżu, a w następnych latach wydającą wraz z Serge'em Fératem czasopismo literackie "Les Soirées de Paris" kierowane przez Guillaume’a Apollinaire’a - wybitnego przedstawiciela awangardy poetyckiej we Francji (polskiego pochodzenia), twórcę terminu "surrealizm", zaprzyjaźnionego z artystą, któremu Serge Férat zawdzięczał swój pseudonim artystyczny. Pod wpływem Pabla Picassa, którego poznał ok. 1910 r. zainteresował się kubizmem, stając się jego wybitnym przedstawicielem. Wystawiał swoje prace w Salonie Niezależnych w latach 1905, 1910, 1911 i 1912, w 1906 r. zdobył nagrodę uczestnicząc w Salonie Artystów Francuskich, należał do ugrupowania kubistów Section d’Or (wśród członków m. in. Jacques Villon, Robert Delaunay, Marcel Duchamp, Louis Marcoussis, Fernand Léger, Andre Dunoyer de Segonzac), z którymi też kilkukrotnie wystawiał. Z biegiem czasu odchodził od założeń kubizmu w stronę większej dekoracyjności, widocznej na oferowanym obrazie, inspirowanej m. in. renesansową sztuką włoską, której Serge Férat był admiratorem. Zwieńczeniem jego kariery artystycznej było zaproszenie na wielką wystawę kubistyczną w 1953 roku w Muzeum Sztuki Współczesnej w Paryżu. Praca oprawiona 53x42 cm, pod szkłem. Rzadkość na polskim rynku antykwarycznym.