Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Olga Boznańska, RÓŻE W BŁĘKITNEJ WAZIE, 1918

add Twoja notatka 
Opis pozycji
Estymacje: 34 977 - 58 295 EUR

28,2 x 33,6cm - olej, tektura sygn. p.g. (ołówkiem): Olga Boznańska | 1918

Na odwrocie nalepka warszawskiego domu aukcyjnego.
 

Do obrazu dołączona jest ekspertyza p. Elżbiety Charazińskiej z sierpnia 2023 roku.


Porównaj z martwymi naturami w:

– A. Król, Boznańska nieznana, Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie (i inne), 2005/2006;

– A. Król, Manggha Boznańskiej. Inspiracje sztuką Japonii w malarstwie Olgi Boznańskiej, Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha“ Kraków 2006.


Olga Boznańska (Kraków 1865 - Paryż 1940) – wybitna malarka polska – kształciła się w Krakowie, początkowo pod kierunkiem matki, nauczycielki rysunków Eugenii Mondan, później u J. Siedleckiego, H. Lipińskiego, K. Pochwalskiego. W latach 1884-1886 uczęszczała także na Wyższe Kursy Artystyczne dla Kobiet przy Muzeum Techniczno-Przemysłowym. W 1886 wyjechała do Monachium gdzie uczyła się pod kierunkiem Karla Kricherdorfa i Wilhelma Dürra. Od 1889 pracowała samodzielnie i miała w Monachium własną pracownię. Od 1895 nauczała w prywatnej szkole malarstwa Theodora Humla. Z Monachium wielokrotnie jeździła do kraju, a także do Francji i Szwajcarii. W 1898 przeniosła się na stałe do Paryża, gdzie – przez lata – była jedną z czołowych postaci polskiej kolonii artystycznej. Debiutowała w roku 1886 na wystawie w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych i odtąd stale uczestniczyła w wystawach krajowych i zagranicznych, zdobywając medale i wyróżnienia. W roku 1910 otrzymała francuską Legię Honorową, w roku 1938 order Polonia Restituta. Należała do wielu znaczących – polskich i europejskich – stowarzyszeń artystycznych. Główną domeną jej twórczości był portret – we wcześniejszym, monachijskim okresie często cało postaciowy, monumentalny i zwarty w formie; w czasach paryskich bardziej kameralny, nastrojowy, o zróżnicowanych walorowo plamach barwnych podporządkowanych dominacji jednego tonu, gubiących kontury i zacierających ostrość planów. Malowała też martwe natury i – rzadziej – pejzaże miejskie czy kompozycje rodzajowe.

Boznańska skromnymi środkami kompozycyjnymi wykreowała wizję przekwitającego bukietu roztopioną w umownej przestrzeni. Zdecydowanymi, sprawnymi pociągnięciami pędzla uchwyciła przemijającą urodę kwiatów, różnicując je rozkładem światła i delikatnym zabarwieniem tonów różowobiałych. Mimo wrażenia rozwibrowania materii malarskiej, Boznańska całkowicie panuje nad formą roślin i przedmiotów. Uderza w tej oszczędnej kompozycji umowne potraktowanie twardej struktury wazy, która pod nieomylnymi ruchami pędzla artystki staje się nieomal niematerialna. Mimo tego zabiegu, uzyskanego rozkładem świateł, powierzchnia naczynia zostaje przeciwstawiona wrodzonej kwiatom delikatności i przemijalności ich ulotnego rozkwitu.

 

Martwe natury dopełniały twórczość portretową Boznańskiej, szczególnie, gdy brakowało modeli. Tworzyła również z upodobaniem samodzielne kompozycje kwiatowe, dążąc do uzyskania wystudiowanego efektu świetlnego, barwnego i przestrzennego w oparciu o studia z natury róż, anemonów, tulipanów czy gladioli. Nasilenie tego gatunku malarskiego w jej sztuce było związane z niezwykle trudną sytuacją materialną artystki pod koniec i tuż po zakończeniu I wojny światowej. Jednak Boznańska uprawiała ten gatunek sztuki już pod koniec lat 90. XIX wieku i przeplatała w latach późniejszych z portretami czy widokami miejskimi.

 

W rzeczonym obrazie nie ma nagromadzenia ulubionych bibelotów Boznańskiej, jak w wielu innych martwych naturach bliskich temu obrazowi. Ich obecność odnotowywała artystka z upodobaniem i czułością, plasując je w różnych konfiguracjach, były bowiem wiernymi, choć niemymi świadkami jej narastającej samotności.

 

Rzeczony obraz układem kompozycyjnym, niedookreśloną formą i zamierzoną umownością tła znakomicie wpisuje się w często podnoszone wpływy sztuki japońskiego drzeworytu w twórczości Olgi Boznańskiej. 

Z ekspertyzy Elżbiety Charazińskiej

Aukcja
Aukcja Sztuki Dawnej
gavel
Data
16 czerwca 2024 CEST/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
30 314 EUR
Estymacje
34 977 - 58 295 EUR
Pozycja wycofana
Cena sprzedaży
wycofana
Pozycja nie jest już dostępna
Wyświetleń: 170 | Ulubione: 3
Aukcja

Agra-Art

Aukcja Sztuki Dawnej
Data
16 czerwca 2024 CEST/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Opłata aukcyjna
20.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 100
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  100 000
  > 2 000
  200 000
  > 5 000
  500 000
  > 10 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
Agra-Art
Kontakt
Agra-Art SA
room
Wilcza 70
00-670 Warszawa
phone
+48 22 625 08 08
+48 22 745 10 20
Godziny otwarcia
Poniedziałek
11:00 - 18:00
Wtorek
11:00 - 18:00
Środa
11:00 - 18:00
Czwartek
11:00 - 18:00
Piątek
11:00 - 18:00
Sobota
11:00 - 15:00
Niedziela
Zamknięte
Klienci kupujący dzieła tego artysty kupowali także
keyboard_arrow_up