Wymiary: 140 x 177 cm
sygnowany i datowany l.d.: 'JÓZEF CHEŁMOŃSKI | 1911'
na krośnie malarskim papierowa nalepka galeryjna, nalepki wystawowe, w tym jedna zachowana fragmentarycznie oraz ślad po kolejnej
Pochodzenie
kolekcja Leona Franciszka Goldberg-Górskiego (1863-1937), lekarza, wojskowego i wybitnego kolekcjonera, Warszawa, do około 1929 (zakup z Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie)
Salon Abe Gutnajera, Warszawa (1937)
kolekcja prywatna, Warszawa
DESA Unicum, czerwiec 2022
kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
Galeria ul. Piotrkowska 106, Łódź, 1937
Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, lipiec-sierpień 1929
Wystawa dzieł Józefa Chełmońskiego, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, lipiec 1927
Wystawa na rzecz Towarzystwa Ochrony dla Dzieci Wyznania Mojżeszowego Warszawa, styczeń-luty 1916
Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, 1915
Salon 1911-1912, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim, Warszawa, grudzień 1911 - styczeń 1912
Literatura
Józef Chełmoński 1849-1914, katalog wystawy, t. 2, red. Ewa Micke-Broniarek, Wojciech Głowacki, Tadeusz Matuszczak, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2024, s. 391 (il.), nr kat. 340]
Tadeusz Matuszczak, Chełmoński poszukiwany, red. Elżbieta Charazińska, Radziejowice 2014, s. 136, nr kat. 106, il.
Janina Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969, s. 51
Zofia Nowak, Zbiory Leona Franciszka Goldberg-Górskiego. „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie” 1966, r. X, s. 430, nr kat. 18
Wanda Czernic-Żalińska, Salon Sztuki „Skarbiec” w Warszawie. Kalendarz działalności w latach 1940-1950, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie” 1966, t. 10, s. 504
Józef Chełmoński w świetle korespondencji, oprac. Jan Wegner, Wrocław 1953, s. 20, 138, Źródła do Dziejów Sztuki Polskiej, t. 6
Powrót z łąk. Fotografia obrazu Józefa Chełmońskiego, przed 1939, fotografia reprodukcyjna, Biblioteka Narodowa, Magazyn Ikonografii, nr inw. F.13101/IVA
Katalog wystawy dzieł sztuki Salonu Dzieł Sztuki Abe Gutnajera z Warszawy, Łódź 1937, poz. 152 (jako „Dziewczyna z grabiami”)
Katalog dzieł malarstwa polskiego. Salon sztuki i antykwarnia Abe Gutnajera, Warszawa 1930, poz. 234 (jako „Dziewczyna”)
Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie za rok 1929, Warszawa 1930, s. nlb.
Przewodnik po wystawie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Nr 45. Wystawa malarstwa polskiego drugiej połowy XIX wieku, Warszawa 1929, s. 9, nr kat. 840
Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie za rok 1927, Warszawa 1928, s. nlb.
Edward Chwalewik, Zbiory polskie. Archiwa, biblioteki, gabinety, galerie, muzea i inne zbiory pamiątek przeszłości w ojczyźnie i na obczyźnie w porządku alfabetycznym według miejscowości ułożone, t. 2, Warszawa-Kraków 1927, s. 387
Przewodnik po Wystawie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Wystawy obrazów Wojciecha Gersona, Józefa Chełmońskiego nr 25 (lipiec 1927), Warszawa 1927, s. 27, nr kat. 44
Alfons Dzięciołowski, Wystawa Sztuki, „Nowa Gazeta” 1916, nr 25, s. 2
Katalog wystawy na rzecz T[owarzyst]wa Ochron. dla Dzieci W[yznania]. M[ojżeszowego], Druk. Długa 29 (Hotel Polski), Warszawa 1916, s. 2, poz. 14
Władysław Wankie, T.Z.S.P. w Warszawie, Wystawa prac: Chełmońskiego, Brandta, Kowalskiego i Witkiewicza, „Świat” 1915, nr 45, s. 8
Henryk Piątkowski, Józef Chełmoński, „Kurier Warszawski” 1914, nr 97, s. 2
W., Józef Chełmoński. Malarz-poeta polskiego pejzażu, „Nowa Reforma” 1914, nr 127 [Dodatek Literacki], s. III
Zofia Skorobohata-Stankiewicz, Salon, „Bluszcz” 1912, r. XLVIII, nr 5, s. 55-57
Salon 1911-1912. Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim, Warszawa 1912, nr kat. 41 (il.)
„Kurier Warszawski” 1912, nr 71, s. 4
Henryk Piątkowski, „Salon 1911-1912 r.” (Towarzystwo Zachęty), „Kurier Warszawski” 1912, nr 26, s. 2
Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim za rok 1911, Warszawa 1912, s. 31
X.Z., Otwarcie „Salonu”, „Słowo” 1911, nr 337, s. 4
„Kurier Warszawski” 1911, nr 345, s. 4
Antoni Gawiński, Salon. II., „Nowa Gazeta” 1911, nr 589, s. 3
Adam Breza, Wystawa doroczna w Warszawie, „Świat” 1911, nr 51, s. 13
ARCHIWALIA:
Obraz uchwytny w: Spisie Marii Chełmońskiej, Zbiory Specjalne, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk; Księdze pokwitowań 1947-1949 (kwit nr 1212) oraz Ofertach zakupów (sygn. 457, t. 1), Muzeum Narodowe w Warszawie.
Biogram
W latach 1867-71 odbył studia malarskie w Klasie Rysunkowej oraz w prywatnej pracowni Wojciecha Gersona w Warszawie. W latach 1871-74 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, gdzie związany był z polską kolonią artystyczną skupioną wokół Józefa Brandta i Maksymiliana Gierymskiego. Momentem formatywnym dla twórczości Chełmońskiego były podróże na Podole i Ukrainę (1872 i 1874-75). Do 1887 roku mieszkał w Paryżu, gdzie jego malarstwo cieszyło się dużą popularnością. Następnie powrócił do kraju, osiedlając się w Kuklówce k. Grodziska Mazowieckiego. Był jednym z najwybitniejszych polskich malarzy pejzażystów drugiej połowy XIX oraz początku XX stulecia. Malował realistyczne i nastrojowe w charakterze krajobrazy i sceny rodzajowe inspirowane mazowiecką czy kresową przyrodą. Obrazy Chełmońskiego znajdują się w najważniejszych kolekcjach publicznych Polsce, a także europejskich i amerykańskich zbiorach prywatnych.