KAIN I ABEL
Olej na płótnie.
48 x 64 cm.
Biblijna legenda jest tu przedstawiona dramatycznie, na stromym zboczu w skalistym krajobrazie. Bratobójca Kain patrzy z przerażeniem na Boga, który pojawia się w świetle, otoczony groźnymi chmurami, podczas gdy Abel leży na ziemi.
Prace Dietricha pokazują przykłady ze wszystkich dziedzin malarstwa jego czasów, napędzane podróżami do Włoch i zainteresowaniem malarstwem staroniderlandzkim. Wysoko ceniony przez Winckelmanna, jego obrazy wzbudziły zainteresowanie w całej Europie.
Według badań przeprowadzonych przez dr Alexandra Raucha, obraz jest ponownie odkrytym dziełem Dietricha. Dawno zaginiony obraz został opublikowany już w 1761 roku przez grawera Jeana Daullé (1703-1763) w rycinie zatytułowanej "Kain i Abel". "Peint par Dietricy, Peintre de la Cour de Saxe" na dolnym marginesie odwróconej ryciny i "Grave par J. Daullé, Graveur du Roy 1761" po prawej stronie. - "A Paris chez Daullé Graveur du Roy, Quai des Augustins".
Według inskrypcji obraz Dietricha był własnością niemieckiego malarza Johanna Antona de Petersa (1725-1795), nadwornego malarza księcia Karola Lotaryńskiego, gubernatora Niderlandów, który w tym czasie działał w Paryżu. Ponownie po rycinie Daullégo, kolejny, niemal identyczny obraz został stworzony jako kolorowa litografia - a zatem teraz na właściwej stronie - w wydaniu Biblii Josepha Franza von Allioli, z adnotacją "Według oryginału Dietricha". Bóg w chmurach został jednak przeprojektowany w bardzo różny sposób, oprócz innych zmian.
Obraz w wysokiej jakości mistrzowskiej, jakiej można oczekiwać od Dietricha i w nienagannym stanie. A.R.
Literatura:
Por. Petra Schniewind Michel, Christian Wilhelm Ernst Dietrich, Monachium 2012 (1400765) (11)
Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji