olej, tektura; 22,2 x 13 cm;
sygn. p. d.: Anna Bilińska (słabo czytelnie);
na odwrocie napis: Anna Bilińska (1857-1893).
PROWENIENCJA:
Obraz pochodzi ze zbiorów notariusza, kolekcjonera sztuki i burmistrza Bielska Białej w latach 30-tych XX w. - Kazimierza Korab Karpińskiego; po jego śmierci znajdował się cały czas w posiadaniu rodziny Karpińskich.
Anna Bilińska to pierwsza profesjonalna artystka, której dzieła zostały docenione w stolicy sztuki - Paryżu, mimo braku dostępu dla kobiet do studiów artystycznych. Edukację rozpoczęła wcześnie, uczęszczając na lekcje rysunku do Michała Elwiro Andriollego, a po przeniesieniu się rodziny do Warszawy kontynuowała naukę w prywatnej szkole malarstwa Wojciecha Gersona. Równocześnie kształciła się w konserwatorium muzycznym. Wraz z przyjaciółką Klementyną Krassowską wyjechała w podróż do Włoch, odwiedzając po drodze Monachium, Salzburg i Wiedeń. Kontakt ze sztuką europejską ostatecznie przesądził o tym, że Anna Bilińska poświęciła się malarstwu. W 1882 roku wyjechała do Paryża, gdzie rozpoczęła naukę w Académie Julian prowadzonej przez Rodolphe Julian. Po utracie w krótkim czasie bliskich osób, pozostała w trudnej sytuacji materialnej, udzielając lekcji muzyki i rysunku również w Académie Julian, gdzie równocześnie została zwolniona z opłat za studia. Artystka w 1892 roku wróciła do Warszawy z planem założenia szkoły malarstwa dla kobiet, niestety nie zdążyła go zrealizować, z powodu ciężkiej choroby i przedwczesnej śmierci w 1893 roku. Malarka bardzo wcześnie zaczęła wystawiać swoje płótna i rysunki. Już w 1876 roku można było je zobaczyć w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych.
W Paryżu za swój autoportret została uhonorowana złotym medalem na Salonie w 1887 roku i srebrnym na Wystawie Światowej w 1889 roku, co ugruntowało jej pozycję wyśmienitej portrecistki.
Przebywając we Francji Anna Bilińska odwiedzała Bretanię i Normandię, a dokładniej nadmorskie miejscowości. Wtedy, bezpośrednio w plenerze, tworzyła niewielkie, szybko malowane kompozycje inspirowane modnym wtedy luminizmem. Te niewielkie obrazy, podobnie jak prezentowany „Spacer
nad morzem” mają niemal impresyjny charakter.
Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji