Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Utagawa Kunisada I (Toyokuni III, 1786-1864), wyd. Yoshikawa Kobunkan, Muzykująca gejsza, z cyklu Biografie sławnych kobiet, Tokio, 1918

add Twoja notatka 
Opis pozycji

drzeworyt barwny z elementami tłoczonymi karazuri, tusz, papier, 24,5 x 16 cm (wymiar papieru), sygnatura artysty, napis w jęz. japońskim u dołu - imię przedstawionej postaci.

Drzeworyt pochodzi z serii „Biografie sławnych kobiet z dawnych i współczesnych czasów”, zaprojektowanej przez Utagawę Kunisadę I na początku lat sześćdziesiątych XIX w., a wydanej w 1918 r. w Tokio przez Yoshikawę Kōbunkana. Każda praca z serii przedstawia znaną kobietę z japońskiej historii lub legendy, od poetek Ono no Komachi i Sei Shonagon, po legendarną wojowniczkę Tomoe Gozen i księżniczkę Matsuura Sayo hime, która zamieniła się w kamień, czekając na powrót męża z Korei. 

Utagawa Kunisada, znany również jako Utagawa Toyokuni III, był japońskim artystą ukiyo-e. Jest uważany za najbardziej popularnego, płodnego i odnoszącego sukcesy komercyjne projektanta drzeworytów ukiyo-e w XIX-wiecznej Japonii. W swoim czasie jego reputacja znacznie przewyższała reputację jego współczesnych, Hokusai, Hiroshige i Kuniyoshi. Był uczniem Toyokuniego Utagawy. Tworzył najczęściej różnorodne portrety kobiece (bijinga), niekiedy o charakterze erotycznym (shunga), a także cechujące się ekspresyjnością ujęcia wizerunki aktorów teatru kabuki. Zajmował się także ilustratorstwem książkowym w technice tradycyjnego drzeworytu.

Urodził się w pobliżu Edo jako syn zamożnego kupca posiadającego licencję na prowadzenie promu. W wieku 15 lat Kunisada dołączył do prestiżowej szkoły artystycznej Utagawy Toyokuniego i przyjął imię Kunisada. W 1807 r. Kunisada stworzył swoją pierwszą ilustrowaną książkę, a następnie opublikował swoje pierwsze grafiki aktorskie w 1808 r., szybko zdobywając powszechną sławę. Podczas, gdy inni artyści, tacy jak Kuniyoshi Utagawa czy Hiroshige, przez lata walczyli o uznanie, Kunisada od samego początku odniósł szybki sukces. Ostatecznie stał się najbardziej komercyjnym grafikiem drzeworytniczym swoich czasów. W 1825 r. zmarł Toyokuni I, wobec czego Kunisada podjął decyzję o przyjęciu imienia swojego mistrza i zaczął odnosić się do siebie jako Toyokuni. Odtąd stał się rozpoznawany jako Toyokuni III (imię Toyokuni II zostało przyjęte przez mniej znanego artystę ukiyo-e o imieniu Toyoshige, który był zięciem Toyokuni I i zastąpił go na czele szkoły Utagawa po śmierci teścia). Pomimo istniejącej rywalizacji między Kunisadą i Kuniyoshim, obaj artyści zaangażowali się we wspólne projektowanie i publikowanie serii grafik. Ponadto Kunisada uczestniczył we wspólnych projaktach drzeworytniczych z Hiroshige. W 1852 r. Kunisada stworzył serię „Restauracje w Edo”, a następnie współpracował z Hiroshige w 1855 r. przy serii „Pięćdziesiąt trzy miejsca malowane dwoma pędzlami”. Kunisada przewodniczył również szkole ukiyo-e. Wśród jego najbardziej utalentowanych uczniów byli Kunichika i Chikanobu, z których obaj osiągnęli sławę jako wybitni artyści w japońskiej tradycji druku drzeworytniczego.

Aukcja
Drzeworyty japońskie cz. 12 - aukcja prezentowa
gavel
Data
16 grudnia 2024 CET/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
47 EUR
Cena sprzedaży
112 EUR
Cena końcowa bez opłaty aukcyjnej
93 EUR
Przebicie
240%
Wyświetleń: 69 | Ulubione: 1
Aukcja

Galeria Bohema

Drzeworyty japońskie cz. 12 - aukcja prezentowa
Data
16 grudnia 2024 CET/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Opłata aukcyjna
20.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 10
  100
  > 50
  400
  > 100
  2 000
  > 200
  4 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
Galeria Bohema
Kontakt
Galeria Bohema
room
Środkowa 12
03-430 Warszawa
phone
+48 889 202 281
Klienci kupujący dzieła tego artysty kupowali także
keyboard_arrow_up