Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Toyohara Kunichika (1835-1900), Świetliki - noc w restauracji Hirasei w Fukagawa, z cyklu: Trzydzieści sześć nowoczesnych restauracji, 1878

add Twoja notatka 
Opis pozycji

drzeworyt barwny, papier, 34,5x22,5 cm, sygnatura artysty, jest to drzeworyt z pierwszego wydania opublikowanego w roku 1878. 

„Trzydzieści sześć nowoczesnych restauracji” to seria drzeworytów Kunichiki z lat 1877-1878, która przedstawia piękności w popularnych restauracjach w różnych lokalizacjach. Kobiety serwują posiłek, relaksują się w ogrodzie lub na werandzie, a także przychodzą lub wychodzą z herbaciarni. Te barwne prace bogate są w detale, pokazują piękne wnętrza oraz zewnętrzne scenerie, przyrodę, otoczenie. Ten drzeworyt przedstawia wiejską restaurację, oświetloną nocą przez świetliki, w której odpoczywają dwie wyrafinowane i elegancko ubrane kobiety.

Urodzony w 1835 roku Toyohara Kunichika dorastał w dzielnicy Kyobashi w Edo wśród kupców i rzemieślników. W 1848 roku, w wieku 13 lat, został przyjęty jako uczeń do pracowni Utagawy Kunisady I (Toyokuni III 1786-1865). Był znany jako jeden z „Trzech Wielkich Twórców Meiji Ukiyo-e”, wraz z Yoshitoshi Tsukioka (1839-1892) i Kiyochika Kobayashi (1847-1915). W 1869 roku zaczął publikować serie portretów aktorów kabuki. Jako projektant grafiki tworzący yakusha-e (grafiki aktorów), Kunichika był regularnym gościem za kulisami teatru Kabuki. Wykonywał szkice aktorów przed i w trakcie przedstawień oraz na próbach. Posiadał dogłębną wiedzę na temat każdego aspektu teatru, będąc dobrze zaznajomionym ze sztukami, dramatopisarzami, aktorami i ich stylami gry.  

 W przeciwieństwie do większości artystów tamtego okresu, używał mocnych czerwieni i ciemnych fioletów, często jako kolorów tła, zamiast delikatniejszych kolorów, które były wcześniej używane. Te nowe kolory zostały wykonane z barwników anilinowych importowanych w okresie Meiji z Niemiec. Twórczość Kunichiki kontrastuje z pracami wielu współczesnych mu artystów, ponieważ uparcie trzymał się tradycyjnego stylu i tematyki klasycznego japońskiego drzeworytu, nie ulegając wpływom nowych zachodnich form sztuki. Jego miłość do kabuki zainspirowała go do przedstawiania aktorów w ich różnych rolach i z różną mimiką twarzy. Umiejętne wykorzystanie kolorów i zdolność do przełożenia głębi emocji aktora na stronę sprawia, że jego prace są jednymi z najbardziej dramatycznych, jakie kiedykolwiek powstały. W późniejszym okresie swojej kariery Kunichika zwrócił się przede wszystkim ku formatowi tryptyku, ponieważ zwiększony rozmiar dał mu przestrzeń do pełnego przedstawienia dramatu i akcji przedstawionych postaci. 

Kunichika zmarł w swoim domu w Honjo 1 lipca 1900 r. w wieku 65 lat z powodu złego stanu zdrowia i napadów intensywnego picia spowodowanych śmiercią jego córki Hany w 1899 roku. Został pochowany w świątyni buddyjskiej Shingon Honryuji w Imado, Asakusa. Jego nagrobek został zniszczony podczas trzęsienia ziemi w 1923 roku, ale członkowie rodziny wznieśli nowy w 1974 roku. W dawnej Japonii powszechnym zwyczajem ludzi o wysokiej pozycji kulturowej było pisanie wiersza przed śmiercią. Na grobie Kunichiki widnieje jego wiersz: Ponieważ jestem zmęczony malowaniem portretów ludzi tego świata, namaluję portrety Enmy (króla piekieł) i diabłów.

Aukcja
Drzeworyty japońskie cz. 10
gavel
Data
28 października 2024 CET/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
93 EUR
Cena sprzedaży
305 EUR
Cena końcowa bez opłaty aukcyjnej
255 EUR
Przebicie
330%
Wyświetleń: 227 | Ulubione: 5
Aukcja

Galeria Bohema

Drzeworyty japońskie cz. 10
Data
28 października 2024 CET/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Opłata aukcyjna
20.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 10
  100
  > 50
  400
  > 100
  2 000
  > 200
  4 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
Galeria Bohema
Kontakt
Galeria Bohema
room
Środkowa 12
03-430 Warszawa
phone
+48 889 202 281
Klienci kupujący dzieła tego artysty kupowali także
keyboard_arrow_up