Giclee, papier satynowy o wysokiej gramarurze (240g/m2), 81 x 61 cm; na odwrocie owalna pieczęć „Dutch Royal Gallery”; published in London under license of Victoria de Łempicka.
Jedno z jego najsłynniejszych dzieł, Sen (1927), jest
przykładem jego mistrzostwa w portretowaniu ludzkiej postaci. Na tym obrazie
przedstawiono leżącą nagą kobietę o miękkich krzywiznach i precyzyjnych
geometrycznych liniach, a jej twarz jest wyrazista i kontemplacyjna. Skóra
modelki ma gładkie, świetliste odcienie, kontrastujące z jej ciemnymi włosami i
głębokimi cieniami otaczającymi jej ciało. Zmysłowość postaci połączona z
elegancją techniki Łempickiej sprawia, że Sen jest wyrazistym wyrazem stylu
artystki, łączącym erotykę z modernistyczną estetyką tamtych czasów.
Sen jest doskonałym przykładem umiejętności Łempickiej łączenia klasycznych
ideałów z awangardowymi trendami swojej epoki, dzięki czemu jej twórczość jest
jednocześnie prowokacyjna i wyrafinowana. Obraz jest symbolem wyrafinowanego,
kosmopolitycznego ducha lat dwudziestych XX wieku i pozostaje przedmiotem
pożądania wśród kolekcjonerów.
Tamara de Łempicka (1898–1980) była urodzoną w Polsce
malarką, znaną z charakterystycznego stylu Art Deco, który łączył elementy
kubizmu i neoklasycyzmu z nowoczesną wrażliwością. Zyskała rozgłos w latach
dwudziestych i trzydziestych XX wieku, szczególnie w Paryżu, gdzie stała się
częścią kręgów bohemy i arystokracji. Prace Łempickiej charakteryzują
eleganckie linie, odważne formy oraz skupienie się na przepychu, luksusie i
zmysłowości, co czyni ją jedną z najbardziej ikonicznych artystek ruchu Art
Deco.
Na jej obrazach często pojawiają się eleganckie, stylizowane portrety bogatych
i modnych osób, a także nagie postacie, wykonane z wysokim połyskiem, niemal
rzeźbiarskim. Bohaterowie Łempickiej, głównie kobiety, ukazani są z siłą i
zmysłowością, co pomogło jej zyskać uznanie w czasach, gdy artystki często były
marginalizowane. Jej twórczość uosabiała bogactwo i hedonizm okresu
międzywojennego, a dzięki arystokratycznym koneksjom i wystawnemu stylowi życia
zyskała przydomek „Baronowej z pędzlem”.
Dziś prace Tamary de Łempickiej cieszą się dużym zainteresowaniem, a ich dzieła
na aukcjach osiągają miliony dolarów. Jej portrety i akty przeżyły renesans
popularności, szczególnie wśród kolekcjonerów Art Deco i sztuki współczesnej XX
wieku. Jej umiejętność uchwycenia esencji epoki w połączeniu z niepowtarzalnym
stylem sprawia, że jej obrazy są ponadczasowe.