Wymiary: 15,5 x 15,5 cm (w świetle passe-partout)
na odwrociu papierowa nalepka wystawowa Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim w Warszawie
Pochodzenie
DESA Unicum, wrzesień 2014
kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
Pośmiertna wystawa dzieł Józefa Simmlera, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim, Warszawa, 1904
Literatura
Janina Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969, s. 336 (wymieniono zbiorczo 171 dzieł z wystawy pośmiertnej artysty)
Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1904, Warszawa 1905, s. 33 (wymieniono zbiorczo 171 dzieł z wystawy pośmiertnej artysty)
Katalog dzieł Józefa Simmlera wystawionych w gmachu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem w r. 1904, Warszawa 1904, s. 15, nr kat. 197 (wymieniony w ramach nr 164-210: szkice, studia i rysunki)
Biogram
akademik i malarz historyczny, autor słynnego obrazu "Śmierć Barbary Radziwiłłówny". Simmler rozpoczął naukę w prywatnej szkole Józefa Richtera i kontynuował ją na Akademiach w Dreźnie i Monachium (m.in. u Juliusa Schnorra von Carolsfelda). Debiutował w 1845 roku w Warszawie na Wystawie Publicznej Szkoły Sztuk Pięknych. Lata 1847-49 spędził w Paryżu, gdzie zetknął się z Paulem Delarochem. W 1849 roku zamieszkał na stałe w Warszawie i zajął się twórczością portretową. W latach 50. XIX wieku przyłączył się do artystów, którzy wspierali Wojciecha Gersona w dążeniach do powołania do życia instytucji organizującej wystawy sztuki. Od 1860 roku współtworzył Towarzystwo Sztuk Pięknych. Oprócz portretów malował sceny alegoryczne, historyczne i religijne. Duże zespoły jego prac posiadają Muzeum Narodowe w Warszawie i Muzeum Narodowe w Krakowie.