litografia barwna, papier litograficzny o wysokiej
gramaturze; 50 x 40 cm (kompozycja), 70 x 50 cm (arkusz); sygn. na płycie pod
kompozycją faksymile podpisu Mucha l.d., edycja limitowana, numerowana ołówkiem
pod kompozycją „50/100”. W l.d. znak graficzny La Plume Société Anonyme, Paris
(La Plume Société Anonyme, Paris, było francuskim wydawnictwem, które odegrało
znaczącą rolę w promocji sztuki pod koniec XIX i na początku XX wieku).
Oryginalny certyfikat.
Alfons Mucha był jedną z najbardziej fascynujących artystów przełomu XIX i XX wieku. Jego twórczość nierozerwalnie wiąże się ze stylem, którego nazwa – Art Nouveau. Był nie tylko malarzem i grafikiem, ale interesował się także rzeźbą, biżuterią, dekoracją wnętrz i sztuką użytkową, Jednak jego prawdziwy talent ujawnił się w grafikach. Stała się ona podstawą jego ogromnej sławy, która trwa dzisiaj.
Dzieła Alfonsa Muchy są bardzo cenione na rynku sztuki a jego prace, szczególnie plakaty, ilustracje i dekoracyjne kompozycje, osiągają wysokie ceny na aukcjach oraz w galeriach sztuki. Jego unikalny styl, łączący eleganckie linie, ornamenty roślinne i eteryczne postacie, stał się ikoną tego nurtu, co zwiększa wartość jego twórczości. Popyt na dzieła Muchy utrzymywał się dzięki wyjątkowości i atrakcyjności jego rozpoznawalnego na pierwszy rzut oka stylu – le style Mucha – który stał się wizytówką francuskiej secesji. Figurą centralną twórczości artysty jest kobieta – anielsko piękna, zmysłowa, długowłosa, wyidealizowana wpisana jest w kompozycje płynnych miękkich linii, symboli, znaków, roślinnych ornamentów. Niezwykłe jest jej spojrzenie: nieco zamglone, zupełnie jakby właśnie wracała do świadomości, tak jak to się dzieje w momencie przebudzenia, na granicy światów…
„Zodiak” (fr. Zodiac) to jeden z najsłynniejszych cykli plakatów autorstwa Alfonsa Muchy. Ten cykl, wydany w 1896 roku, miał początkowo charakter komercyjny, ale szybko zyskał ogromną popularność i uznanie jako dzieło sztuki dekoracyjnej. Powstał jako plakat promocyjny dla paryskiej drukarni Champenois, z którą Mucha współpracował przez wiele lat. Został zamówiony jako kalendarz firmowy na rok 1897, co tłumaczy jego związek z tematyką astrologiczną i układem znaków zodiaku. Plakat szybko zyskał popularność poza pierwotnym zastosowaniem reklamowym i stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych przykładów stylu Art Nouveau.
Dzieła Muchy są pożądane nie tylko przez kolekcjonerów, ale również przez instytucje muzealne. Wystawy poświęcone jego twórczości organizowane są w najważniejszych muzeach na całym świecie, co tylko zwiększa jego wartość rynkową i prestiż.
Z uwagi na nieprzemijającą popularność secesji i unikalność stylu Muchy, można oczekiwać, że jego dzieła będą nadal utrzymywać wysoką wartość na rynku sztuki. Jego wpływ na estetykę współczesną jest nadal zauważalny, a rosnące zainteresowanie kolekcjonerów historycznymi dziełami graficznymi zapewnia, że ceny jego prac będą rosły w miarę upływu czasu.