REGULAMIN AUKCYJNY DESA UNICUM
Niniejszy
Regulamin Aukcyjny DESA Unicum stanowi integralną część umów sprzedaży
dzieł sztuki, antyków oraz przedmiotów kolekcjonerskich oferowanych do
sprzedaży w ramach aukcji publicznych. Akceptacja niniejszego regulaminu
jest dobrowolna, ale konieczna w celu rejestracji na aukcję,
świadczenia usług drogą elektroniczną i/lub w celu zawarcia umowy
sprzedaży.
§ 1 ORGANIZATOR AUKCJI
- Organizatorem aukcji jest DESA Unicum S.A. z siedzibą w Warszawie
(00-477) przy ul. Pięknej 1A, wpisana do rejestru przedsiębiorców
Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st.
Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
pod nr KRS 0000718495, REGON: 142733824, NIP: 5272644731, o kapitale
zakładowym wynoszącym 13.314.000 zł – kapitał wpłacony w całości (dalej
„DESA”); adres poczty elektronicznej: biuro@desa.pl, numer telefonu kontaktowego: +48 22 163 66 00 (opłata jak za połączenie standardowe – wg. cennika właściwego operatora).
- DESA na organizowanych aukcjach występuje jako zastępca pośredni
działający w imieniu własnym, lecz na rachunek komitenta uprawnionego do
rozporządzenia Obiektem.
- Aukcje organizowane przez DESA mają charakter aukcji publicznych,
zdefiniowanych w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach
konsumenta (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2759 z późn. zm.).
§ 2 DEFINICJE
Poniższe terminy pisane wielką literą otrzymują następujące znaczenie:
- APLIKACJA – prowadzona i administrowana przez DESA elektroniczna
platforma umożliwiająca udział online w Aukcji przez Klienta oraz
świadczenie usług udostępnianych przez DESA, stanowiąca zespół
połączonych ze sobą stron internetowych oraz aplikację mobilną, dostępną
pod adresem internetowym: https://bid.desa.pl/ oraz https://desa.pl/pl/ .
- AUKCJA – publiczna sprzedaż dzieł sztuki, antyków lub innych
obiektów kolekcjonerskich, zorganizowana w wyznaczonym czasie i miejscu
przez DESA.
- AUKCJA CHARYTATYWNA – Aukcja organizowana w celu charytatywnym, na
której DESA do Ceny Wylicytowanej nie dolicza Opłaty Aukcyjnej.
- BOK – Biuro Obsługi Klienta zajmuje się obsługą Klientów oraz
udzielaniem informacji dotyczących wszelkich aspektów działalności DESA –
kontakt z BOK jest możliwy pod numerem telefonu +48 22 163 66 00
adresem e-mail bok@desa.pl, za pośrednictwem chatu oraz formularza
kontaktowego (koszt połączenia z Biurem Obsługi Klienta – opłata jak za
połączenie standardowe – wg cennika właściwego operatora).
- CENA WYLICYTOWANA – cena sprzedaży Obiektu określona w złotych
polskich lub w innej walucie, będąca zwycięską Ofertą podczas Licytacji,
zawierająca podatek od towarów i usług według właściwej stawki VAT
marża – Cena Wylicytowana nie zawiera kosztów dostawy oraz pozostałych
Opłat.
- CENA GWARANCYJNA – poufna kwota zastrzeżona przez właściciela
Obiektu, poniżej której DESA nie jest upoważniona do sprzedaży Obiektu.
Każdy Obiekt może, ale nie musi posiadać Ceny Gwarancyjnej.
- DROIT DE SUITE – opłata na rzecz twórcy lub jego spadkobierców z
tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnego egzemplarza utworu
plastycznego, obliczana na podstawie art. 19-19(5) ustawy o prawach
autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami,
zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie
prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego
egzemplarza dzieła sztuki. Opłata Droit de Suite jest obliczana wg.
następujących stawek, z użyciem kursu dziennego NBP z dnia
poprzedzającego Aukcję lub dnia poprzedzającego ostatni dzień Aukcji,
jednak w kwocie nie wyższej niż równowartość 12 500 euro:
- 5% kwoty Ceny Wylicytowanej, jeżeli ta część jest zawarta w przedziale do równowartości 50 000 euro; oraz,
- 3% kwoty Ceny Wylicytowanej, jeżeli ta część jest zawarta w
przedziale od równowartości 50 000,01 euro do równowartości 200 000
euro; oraz,
- 1% kwoty Ceny Wylicytowanej, jeżeli ta część jest zawarta w
przedziale od równowartości 200 000,01 euro do równowartości 350 000
euro; oraz,
- 0,5% kwoty Ceny Wylicytowanej, jeżeli ta część jest zawarta w
przedziale od równowartości 350 000,01 euro do równowartości 500 000
euro; oraz,
- 0,25% kwoty Ceny Wylicytowanej, jeżeli ta część jest zawarta w przedziale przekraczającym równowartość 500 000 euro.
- ESTYMACJA – szacunkowa wartość przedstawiona w Katalogu
przez DESA, stanowiąca orientacyjną wartość danego Obiektu. Estymacja
nie stanowi gwarancji, ani zapewnienia co do faktycznej wartości
Obiektu. Estymacje w Katalogu mogą być podawane również w euro lub
dolarach amerykańskich. Kurs walut w dniu Aukcji może się różnić od tego
w dniu druku Katalogu.
- HASŁO – ciąg znaków alfanumerycznych, konieczny dla dokonania
autoryzacji w trakcie uzyskiwania dostępu do Konta. Hasło jest ustalane
samodzielnie podczas tworzenia Konta
i wymaga dwukrotnego
powtórzenia Hasła. Klient jest uprawniony do nielimitowanej zmiany
Hasła. W celu zapewnienia bezpieczeństwa korzystania z Konta, Klient
jest zobowiązany do nieudostępniania go osobom trzecim. - KATALOG – dokument przygotowany przez DESA na potrzeby
oznaczonej Aukcji, zawierający Opis Obiektów, czas i miejsce Aukcji lub
inne informacje związane z Aukcją, w szczególności Estymacje lub
Regulamin. Katalog jest dostępny w formie elektronicznej na stronie
internetowej www.desa.pl lub wydawany w formie papierowej. Poniższa legenda wyjaśnia symbole, które mogą Państwo znaleźć w Katalogu:
- α - Alpha Obiekt objęty opłatą Droit de Suite;
- Ω - Omega Obiekt objęty Opłatą Importową;
- β - Beta Obiekt, którego sprzedaż, na życzenie Klienta, może
być rozliczana fakturą wg. stawki VAT 23% albo VAT 5% w przypadku
książek (na pozostałe Obiekty, nie oznaczone tym symbolem wystawiana
może być jedynie faktura VAT Marża);
- Γ - Gamma Obiekt bez Ceny Gwarancyjnej;
- Δ - Delta Obiekt wytworzony w całości lub zawierający
elementy wytworzone z roślin lub zwierząt określonych jako chronione lub
zagrożone;
- μ Mu - Obiekt nieprezentowany na wystawie przedaukcyjnej.
DESA zapewnia bezpłatne oględziny Obiektu nieprezentowanego na wystawie
przedaukcyjnej po wcześniejszym kontakcie z Doradcą Klienta;
- π Pi - Obiekt, którego odbiór odbywa się po umówieniu z
magazynu zewnętrznego (ul. Mieczysława Słowikowskiego 81b, budynek H3,
05-090 Raszyn, czynne w godz. 10-15);
- Ψ Psi - Obiekt do odbioru na terytorium Unii Europejskiej, poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
- KLIENT – osoba fizyczna, posiadająca pełną zdolność do czynności
prawnych i/lub ukończyła co najmniej 18 rok życia; osoba prawna; albo
jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa
przyznaje zdolność prawną; z którą została zawarta Umowa Sprzedaży lub
korzystający z Usług Elektronicznych.
- KODEKS CYWILNY – ustawa kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 z późn. zm.).
- KONTO – Usługa Elektroniczna, oznaczona indywidualną nazwą (Loginem)
i Hasłem podanym przez Klienta zbiór zasobów w systemie
teleinformatycznym DESA,
w ramach którego Klient może korzystać z wybranych funkcjonalności Aplikacji wskazanych w Regulaminie. - LICYTACJA – zorganizowany sposób zawarcia Umowy Sprzedaży
polegający na składaniu przez Licytujących, w sposób określony w
Regulaminie, ofert nabycia Obiektu w trakcie Aukcji.
- LICYTUJĄCY – osoba fizyczna biorąca udział w Licytacji
działająca w imieniu własnym albo działająca jako przedstawiciel osoby
trzeciej.
- LOGIN – adres e-mail Klienta podany w ramach Aplikacji podczas tworzenia Konta.
- OBIEKT – rzecz ruchoma lub zestaw rzeczy ruchomych oferowanych do
sprzedaży na Aukcji będąca przedmiotem Umowy Sprzedaży między Klientem a
DESA.
- OFERTA – wyrażona w złotych polskich wartość pieniężna,
stanowiąca ofertę nabycia przez Licytującego Obiektu w ramach Licytacji,
w przypadku przyjęcia jej przez Aukcjonera
i
zwycięstwa w Licytacji stanowiąca Cenę, niezawierającą innych Opłat, do
których zapłaty zobowiązany jest Klient wygrywający Licytację. - OPIS OBIEKTU – zamieszczony w Katalogu oraz w Aplikacji opis
Obiektu zawierający podstawowe informacje techniczne oraz merytoryczne
identyfikujące dany Obiekt. Informacje techniczne to: materiał, z
którego Obiekt jest wykonany, technika artystyczna w jakiej Obiekt
został wykonany oraz wymiary (w przypadku malarstwa sztalugowego podane w
Katalogu wymiary - wysokość x szerokość - są wymiarami samego działa
malarskiego bez ramy, chyba że w opisie zostało zaznaczone inaczej; w
przypadku prac na papierze oprawionych za szkłem podawane są wymiary w
świetle passe-partout lub w świetle oprawy; w przypadku nieoprawionych
prac na papierze podaje się wymiary arkusza papieru lub wymiary samej
kompozycji, odbitki lub odcisku płyty. W przypadku Obiektów
trójwymiarowych podawane są zazwyczaj trzy wymiary - wysokość x
szerokość x głębokość - choć wymiar może odgraniczyć się też do tylko
jednego, największego i najbardziej istotnego wymiaru, np. wysokość
rzeźby, długość łańcuszka, średnica talerza); na życzenie
zainteresowanych, DESA może podać dokładny wymiar z elementami
dodatkowymi np. obraz w ramie lub rzeźba na postumencie, lub przybliżoną
wagę Obiektu). Informacje merytoryczne to: atrybucja (autorstwo lub
domniemane autorstwo dzieła sztuki; domniemanie autorstwa lub
wątpliwości dotyczące autorstwa oznaczone mogą być w Katalogu
następującymi zapisami: brak dat życia po imieniu i nazwisku artysty,
nazwisko artysty poprzedzone jedynie inicjałem imienia, znak zapytania w
nawiasie lub bez nawiasu („?” lub „(?)”) po nazwisku artysty, przed lub
po imieniu i nazwisku artysty określenia: „przypisywany/e/a”,
„Attributed” lub skrót „Attrib.”; w Katalogu może pojawić się również
przypisanie Obiektu do bliżej lub szerzej rozumianego kręgu
oddziaływania stylu danego artysty, co w Katalogu oznaczone jest użyciem
przed lub po imieniu i nazwisku artysty jednego z następujących
określeń: „krąg”, „szkoła” bądź „naśladowca”; określenie „według”
oznacza, że to inny artysta naśladował lub powielił kompozycję bardziej
znanego mistrza), informacje o wytwórni lub producencie Obiektu,
informacje o autorze projektu Obiektu, czas powstania Obiektu (dokładny
lub przybliżony czas powstania Obiektu wyrażony datą roczną, datami
od-do lub stuleciem bądź częścią stulecia np. początek stulecia, koniec
stulecia, środek stulecia, 1. lub 2. połowa stulecia, określona ćwierć
stulecia, określone dziesięciolecie; tradycyjnie w Opisie Obiektu
stosowane mogą być również określenia okresów historii politycznej lub
historii kultury np. „dwudziestolecie międzywojenne”, „Księstwo
Warszawskie”. W przypadku daty rocznej w Katalogu mogą pojawić się
określenia „około” – w skrócie „ok.”, „przed” lub „po”. Mogą pojawić się
również dwie daty roczne rozdzielone znakiem „/”, co w przypadku
Obiektów powielanych m.in. fotografii, grafiki artystycznej, edycji,
odlewów oznacza, że pierwsza data jest datą negatywu, projektu, formy,
matrycy lub idei dzieła, a druga data jest datą wykonania określonego
egzemplarza, odlewu lub odbitki; określenie czasu powstania w Katalogu
wykonane zostaje w dobrej wierze i zgodnie z najlepszą wiedzą
specjalistów DESA, jednak w przypadku wiekowych dzieł sztuki i rzeczy
historycznych nie zawsze możliwe jest precyzyjne datowanie;
w
przypadku wątpliwości w Opisie Obiektu DESA przyjmuje datowanie bardziej
konserwatywne, tzn. uznaje, że Obiekt jest młodszy), informacje
o
sygnaturach, napisach na Obiekcie oraz o oznaczeniach wytwórni lub
producenta. Opis Obiektu może, ale nie musi zawierać wszystkich
powyższych elementów. Uzupełnieniem opisu Obiektu może być: fotografia
lub zestaw fotografii reprodukcyjnych oraz opis stanu zachowania
Obiektu. Opis stanu zachowania Obiektu nie jest pełnym raportem
konserwatorskim. W przypadku każdego wystawionego do sprzedaży Obiektu
każdy zainteresowany może poprosić o szczegółowy raport konserwatorski.
Zamieszczona
w katalogu informacje o historii Obiektu (Pochodzenie,
Wystawy, Literatura, Opinie) są uzupełnieniem opisu, ale nie stanowią
Opisu Obiektu. - OPŁATA AUKCYJNA – wynagrodzenie DESA z tytułu usługi
pośrednictwa i organizacji Umowy Sprzedaży, wynosząca 20% Ceny
Wylicytowanej, zawierająca w sobie podatek od towarów i usług według
właściwej stawki. Do zapłaty Opłaty Aukcyjnej zobowiązany jest Klient
wygrywający Licytację. Opłata Aukcyjna obowiązuje wyłącznie w relacji
DESA – Klient.
- OPŁATA IMPORTOWA – opłata za podatek graniczny dotyczący
Obiektów sprowadzanych spoza obszaru celnego Unii Europejskiej,
wynoszący 8% Ceny Wylicytowanej. Obiekty objęte Opłatą Importową są
objęte procedurą odprawy czasowej.
- OPŁATY – oznacza łącznie Opłatę Aukcyjną oraz Opłatę Droit
de Suite lub Opłatę Importową (jeżeli dotyczy). Jeżeli dany Obiekt jest
objęty dodatkową opłatą inną niż Opłata Aukcyjna, jest to oznaczone
odpowiednim symbolem w Katalogu.
- OŚWIADCZENIA AML – zestaw pisemnych oświadczeń pobieranych
od Klientów, w celu realizacji przez DESA obowiązków nałożonych przez
ustawę z dnia 1 marca 2018 r.
o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1132 z późn. zm.). - PRELICYTACJA – możliwość składnia Ofert za pośrednictwem
Aplikacji przed rozpoczęciem Aukcji. Oferta złożona w ramach
Prelicytacji przestaje wiązać, gdy inny Licytujący złoży wyższą Ofertę.
Możliwość składania Ofert w ramach Prelicytacji jest zastrzeżona
wyłącznie dla wybranych Aukcji.
- REGULAMIN/UMOWA O ŚWIADCZENIE USŁUG – niniejszy dokument określający
zasady uczestnictwa w Aukcji, zawierania Umów Sprzedaży oraz zasady
świadczenia i korzystania z usług udostępnianych przez DESA za
pośrednictwem Aplikacji na rzecz Klientów,
w zakresie usług
świadczonych drogą elektroniczną niniejszy Regulamin wraz z załącznikami
jest regulaminem, o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r.
o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz.
344). - RODO - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z
dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z
przetwarzaniem danych osobowych
i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - TREŚĆ/TREŚCI – elementy tekstowe, graficzne lub multimedialne (np. informacje
o Obiektach, zdjęcia Obiektów, filmy promocyjne, opisy) w tym utwory w rozumieniu Ustawy
z
dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.
U. z 2019 r. poz. 1231 z późn. zm.) oraz wizerunki osób fizycznych,
jakie są rozpowszechniane w ramach Katalogu, Aplikacji oraz strony
internetowej www.desa.pl przez DESA. - UMOWA SPRZEDAŻY – umowa zawierana w toku Licytacji pomiędzy DESA i
Licytującym (Klientem), której przedmiotem jest sprzedaż przez DESA
Obiektu za zapłatą Ceny Wylicytowanej oraz dodatkowych kosztów w postaci
Opłaty Aukcyjnej oraz, jeżeli dotyczy danego Obiektu, Opłaty Droit de
Suite lub Opłaty Importowej, na zasadach określonych
w Regulaminie. Każdy Obiekt jest przedmiotem odrębnej Umowy Sprzedaży. - USŁUGA ELEKTRONICZNA – świadczenie usług drogą elektroniczną w rozumieniu ustawy
z
dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz.
U. z 2020 r. poz. 344), przez DESA na rzecz Klienta za pośrednictwem
strony internetowej www.desa.pl oraz
Aplikacji, zgodnie z Umową o Świadczenie Usług. W zakresie, w jakim
usługi są świadczone przez podmioty współpracujące z DESA, odpowiednie
postanowienia dotyczące zasad korzystania z tych usług znajdują się w
regulaminach dotyczących świadczenia usług przez te podmioty. - USTAWA O PRAWACH KONSUMENTA – ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2759 z późn. zm.).
- WYMAGANIA TECHNICZNE – minimalne wymagania techniczne, których
spełnienie jest niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym,
którym posługuje się DESA, w tym zawarcia Umowy o Świadczenie Usług lub
zawarcia Umowy Sprzedaży, tj.: urządzenie multimedialne zapewniające
możliwość wprowadzenia tekstu z dostępem do Internetu o przepustowości
co najmniej 256 kbit/s; dostęp do aktywnego konta poczty elektronicznej;
przeglądarka internetowa: Internet Explorer w wersji 11.0 i wyższej,
Google Chrome w wersji 66.0. i wyższej, Mozilla Firefox w wersji 60.0 i
wyższej, Opera w wersji 53.0 i wyższej lub Safari w wersji 5.0 i
wyższej; przeglądarki wymagają włączonej obsługi języka Javascript oraz
możliwości zapisu plików Cookies; Aplikacja jest zoptymalizowana dla
minimalnej rozdzielczości ekranu 360 x 640 pikseli.
§ 3 PRZED LICYTACJĄ
- Każdy Obiekt oferowany na Aukcji posiada Opis Obiektu zamieszczony w
Katalogu oraz Aplikacji – na życzenie zainteresowanych, DESA może
bezpłatnie sporządzić szczegółowy opis stanu zachowania Obiektu.
- Każdy Obiekt posiada numer pozycji katalogowej określony w Katalogu (nr lot).
- DESA bezpłatnie zapewnia możliwość osobistych oględzin każdego Obiektu.
- DESA organizuje wystawy przedaukcyjne, na których prezentowane są
Obiekty stanowiące ofertę Aukcji – wstęp na wystawy jest bezpłatny i
nieograniczony w godzinach otwarcia galerii DESA.
- DESA zastrzega możliwość zmiany Opisu Obiektu przed Licytacją ze względu na wykryte przed Licytacją błędy w Opisie Obiektu.
- Zmiana Opisu Obiektu odbywa się przez korektę Opisu Obiektu w
Aplikacji oraz przez ogłoszenie aukcjonera przed rozpoczęciem Licytacji.
- W przypadku rozbieżności w Opisie Obiektu pomiędzy Opisem Obiektu zamieszczonym
w Katalogu a Opisem Obiektu zamieszczonym Opisem Obiektu w Aplikacji, wiążący jest Opis Obiektu zamieszczony w Aplikacji.
§ 4 ZASADY UDZIAŁU W LICYTACJI
- Warunkiem udziału w Aukcji oraz Licytacji jest
zaakceptowanie przez Licytującego Regulaminu w pełni i bez zastrzeżeń
oraz, w przypadku nowych Klientów, dokonanie rejestracji.
- Rejestracja Licytującego obejmuje dostarczenie wymaganych
informacji poprzez wypełnienie formularza rejestracji udostępnionego
przez DESA, złożenia Oświadczeń AML oraz okazanie ważnego dokumentu
potwierdzającego tożsamość – DESA wskazuje, że na podstawie przepisów
ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz
finansowaniu terroryzmu jest również uprawniona do kopiowania dokumentów
tożsamości Klientów. W formularzu niezbędne jest podanie przez Licytującego następujących danych:
- imię i nazwisko,
- adres, na który składa się ulica, numer domu/mieszkania, kod pocztowy, miejscowość, kraj,
- adres poczty elektronicznej,
- numer telefonu kontaktowego,
- w wypadku żądania wystawienia faktury VAT albo faktury VAT marża niezbędne jest także podanie firmy oraz numeru NIP,
- numer PESEL lub seria i numer ważnego dokumentu tożsamości np. dowodu osobistego, bądź paszportu,
- kraj rezydencji podatkowej.
- DESA zastrzega sobie prawo odmowy rejestracji dowolnej
osoby, zgodnie z własnym uznaniem, w szczególności w przypadku
nieuregulowanych należności z poprzednich aukcji, jak również
uzależnienia rejestracji od dostarczenia innych dokumentów, mogących
poświadczyć tożsamość lub wypłacalność osoby ubiegającej się o
rejestrację.
- W Aukcji oraz Licytacji można uczestniczyć:
- Osobiście – Licytujący osobiście w
siedzibie DESA, rejestrują swój udział w Aukcji przed rozpoczęciem
pierwszej Licytacji oraz otrzymują tabliczkę z indywidualnym numerem
aukcyjnym oraz osobiście składają Oferty w ramach Licytacji poprzez
zasygnalizowanie tego za pomocą tabliczki z numerem aukcyjnym. Po
zakończeniu Aukcji, Licytujący zobowiązany jest niezwłocznie zwrócić
tabliczkę z numerem aukcyjnym. W przypadku zagubienia tabliczki,
Licytujący są zobowiązani niezwłocznie zgłosić ten fakt pracownikowi
DESA.
- Telefonicznie – Licytujący
uczestniczą w Aukcji oraz Licytacji za pośrednictwem połączenia
telefonicznego nawiązanego z pracownikiem DESA obecnym na Aukcji.
Licytujący zainteresowani taką usługą powinni przesłać wypełniony
formularz zlecenia najpóźniej 24 godziny przed rozpoczęciem Aukcji. DESA
zastrzega możliwość nie przyjęcia do realizacji zleceń dostarczonych
później. Formularz zlecenia dostępny jest na ostatnich stronach
Katalogu, w siedzibie DESA oraz na stronie internetowej www.desa.pl.
Formularz należy przesłać drogą elektroniczną, pocztą lub dostarczyć
osobiście. Wraz z formularzem prosimy o przesłanie fotokopii jednej ze
stron dokumentu tożsamości w celu weryfikacji danych. Nasz pracownik
połączy się z Licytującym przed rozpoczęciem Licytacji wybranych
Obiektów. DESA nie ponosi odpowiedzialności za brak możliwości wzięcia
udziału w licytacji telefonicznej w przypadku problemów z uzyskaniem
połączenia z podanym przez Licytującego numerem telefonu, z przyczyn, za
które odpowiada Licytujący. Rekomendujemy wskazanie maksymalnej kwoty
(bez Opłaty Aukcyjnej), do której będziemy mogli licytować w Państwa
imieniu – do takiego zlecenia stosuje się odpowiednio 4.3 poniżej. W
przypadku problemów z uzyskaniem połączenia, jeżeli Licytujący w
zleceniu nie określił limitu, zlecenie licytacji telefonicznej nie
będzie realizowane. Zastrzegamy prawo do nagrywania i archiwizowania
rozmów telefonicznych, o których mowa powyżej. Opisana usługa jest
darmowa i poufna.
- Składając zlecenie licytacji z limitem – Licytujący zainteresowani taką usługą powinni przesłać wypełniony formularz najpóźniej 24 godziny przed rozpoczęciem Aukcji. DESA
zastrzega możliwość nie przyjęcia do realizacji zleceń dostarczonych
później Obowiązuje ten sam formularz i zasady, co w przypadku zlecenia
licytacji telefonicznej (patrz pkt. 4.2 powyżej). Zawarte w formularzu
kwoty nie powinny uwzględniać Opłaty Aukcyjnej i Opłat dodatkowych,
powinny być wyrażone w polskich złotych oraz zgodne z tabelą postąpień
przedstawioną w dalszej części Regulaminu. Jeżeli podana kwota nie jest
zgodna z kwotami w tabeli postąpień zostanie ona obniżona. DESA dołoży
starań, aby Licytujący zakupił wybrany Obiekt w możliwie jak najniższej
Cenie Wylicytowanej, nie niższej jednak niż Cena Gwarancyjna. Jeśli
limit podany przez Licytującego jest niższy niż Cena Gwarancyjna, a
stanowi jednocześnie najwyższą Ofertę, wówczas dochodzi do transakcji
warunkowej. Opisana usługa jest darmowa i poufna.
- Internetowo – We wszystkich aukcjach
DESA można brać udział za pośrednictwem Aplikacji. Aby wziąć udział w
Aukcji należy założyć darmowe Konto w Aplikacji,
a następnie zarejestrować się do konkretnej Aukcji – z uwagi na proces weryfikacji
i
dopuszczenia do aukcji prosimy o rejestrowanie się na Aukcję nie
później niż 12 godzin przed rozpoczęciem Licytacji lub 12 godzin przed
zakończeniem Licytacji. Na każdą Aukcję należy rejestrować się
oddzielnie. Klient otrzymuje mailem informację
o dopuszczeniu do
Aukcji wraz z numerem uczestnika Aukcji. Licytujący zarejestrowani
później mogą zostać niedopuszczeni do Licytacji. Po pierwszym pozytywnym
procesie weryfikacji, Licytujący może zostać dodany do listy klientów
weryfikowanych automatycznie, co oznacza, że przy rejestracji na kolejną
aukcję, informację o dopuszczeniu do Aukcji Licytujący otrzyma
automatycznie, bezpośrednio po zarejestrowaniu się. Uczestniczyć w
Aukcji można zarówno składając Oferty na Obiekty z Aukcji przed
rozpoczęciem Licytacji jak i składając Oferty w tracie trwania
Licytacji, obserwując relację online w serwisie. Opisana usługa jest
darmowa i poufna. Ponadto, istnieje możliwość oglądania relacji
audio-video z Sali Aukcyjnej. DESA zastrzega sobie prawo do ustawiania
Licytującym przez Aplikację limitów transakcyjnych.
- Niezależnie od formy udziału w Licytacji, Licytujący bierze
pełną i osobistą odpowiedzialność za zapłatę Ceny, Opłaty Aukcyjnej oraz
ewentualnych pozostałych opłat (Droit de Suite, Opłata Importowa),
chyba że przed rozpoczęciem Aukcji doręczył DESA dokument potwierdzający
umocowanie do licytowania w imieniu osoby trzeciej, zaakceptowany przez
DESA.
§ 5 PRZEBIEG AUKCJI I LICYTACJI
- Aukcja odbywa się w miejscu i o czasie wskazanym przez DESA w
Katalogu lub na stronie internetowej lub w inny sposób umożliwiający
zapoznanie się z taką informacją. Aukcja składa się z poszczególnych
Licytacji. Szacunkowe tempo prowadzenia kolejnych Licytacji podczas
Aukcji wynosi pomiędzy 60 a 100 Obiektów na godzinę.
- Postąpienia są wskazane przez Aukcjonera przed Aukcją lub
dostępne na stronie internetowej www.desa.pl lub w Katalogu. Aukcjoner
ma prawo, zgodnie ze swoim uznaniem, odstąpić od tabeli postąpień w
trakcie danej Licytacji, w szczególności przyjąć Ofertę w wysokości
innej niż wynikająca z tabeli postąpień. Poniżej, najczęściej stosowana
tabela postąpień:
Cena Postąpienie
0 – 2 000 100
2 000 – 3 000 200
3 000 – 5 000 200/500/800 (np. 3200, 3 500, 3 800)
5 000 – 10 000 500
10 000 – 20 000 1000
20 000 – 30 000 2000
30 000 – 50 000 2000/5000/8000 (np. 32 000, 35 000, 38 000)
50 000 – 100 000 5000
100 000 – 300 000 10000
300 000 – 700 000 20000
700 000 – 1 500 000 50000
1 500 000 – 3 000 00 100000
3 000 000 – 8 000 000 200000
powyżej 8 000 000 wg uznania aukcjonera
- Aukcję prowadzi aukcjoner, który wyczytuje kolejne Obiekty i
postąpienia, wskazuje Licytujących oraz ogłasza zakończenie Licytacji.
Jeżeli dla danej Aukcji odbyła się Prelicytacja, Aukcjoner rozpoczyna
Licytację od Oferty ustalonej w Prelicytacji. Zakończenie Licytacji
następuje z chwilą uderzenia młotkiem przez aukcjonera, co jest
równoznaczne z przyjęciem aktualnej Oferty jako Ceny Wylicytowanej i
zawarciem Umowy Sprzedaży licytowanego Obiektu między DESA a zwycięskim
Licytującym (Klientem).
- Jeśli nie zastrzeżono inaczej, Obiekt poddany Licytacji
posiada zastrzeżoną i poufną Cenę Gwarancyjną. Jeśli najwyższa złożona
podczas Licytacji Oferta jest niższa niż Cena Gwarancyjna, Licytacja
zostaje przez Aukcjonera zakończona słowem „pass”
(w Aplikacji
„pominięte”). W takim przypadku nie dochodzi do zawarcia Umowy Sprzedaży
z Licytującym składającym najwyższą Ofertę. - W przypadku nieosiągnięcia Ceny Gwarancyjnej, Aukcjoner może
ogłosić możliwość zawierania transakcji warunkowej. W takim wypadku
Licytujący może złożyć Ofertę, jednak zawarcie umowy sprzedaży Obiektu
uzależnione jest od uzyskania zgody komitenta. DESA zobowiązuje się do
podjęcia w tym celu negocjacji z komitentem, nie gwarantuje jednak
osiągnięcia porozumienia. Jeśli w ciągu pięciu dni roboczych od dnia
Aukcji, nie uda się uzyskać zgody komitenta na sprzedaż za cenę niższą
niż Cena Gwarancyjna lub zgody Licytującego na podwyższenie Oferty do
wysokości Ceny Gwarancyjnej, transakcja nie zostaje zawarta.
- W okresie, o którym mowa w ust. 5 powyżej, powyżej DESA
zastrzega sobie prawo przyjmowania innych ofert kupna Obiektu. Jeśli
oferta taka osiągnie poziom Ceny Gwarancyjnej, Licytujący, który
wylicytował Obiekt warunkowo, zostanie o tym poinformowany i przysługuje
mu wówczas prawo podniesienia Oferty do wysokości Ceny Gwarancyjnej
wraz z pierwszeństwem nabycia Obiektu. W przeciwnym razie transakcja nie
dochodzi do skutku, a DESA może sprzedać Obiekt innemu oferentowi.
- Aukcjoner ma prawo do rozstrzygnięcia wszelkich sporów
wynikłych podczas Licytacji, włącznie z uprawnieniem do wznowienia albo
ponownego przeprowadzenia Licytacji Obiektu.
- Aukcjoner ma prawo do wycofania Obiektu z Aukcji lub Licytacji bez podania przyczyn.
- Aukcja jest prowadzona w języku polskim, jednak na specjalne
życzenie Licytującego, niektóre Licytacje mogą być równolegle
prowadzone w języku angielskim. Prośby takie powinny być złożone przed
Aukcją i zawierać oznaczenie Obiektów, których dotyczą.
- Przebieg Aukcji może być rejestrowany za pomocą urządzeń rejestrujących obraz lub dźwięk.
§ 6 WARUNKI UMÓW SPRZEDAŻY
- Zwycięzca Licytacji (Klient) jest zobowiązany jest do uiszczenia
Ceny oraz Opłat w pełnej wysokości, w terminie 7 dni od daty Aukcji. W
przypadku opóźnienia w zapłacie Ceny, DESA zastrzega możliwość
naliczenia odsetek ustawowych za opóźnienie.
- Płatność Ceny i Opłat powinna być dokonana w polskich złotych i może być uiszczona:
- gotówką (bez limitu maksymalnej wysokości płatności), jeżeli
płatność jest dokonywana przez konsumenta w rozumieniu Ustawy o Prawach
Konsumenta;
- gotówką do limitu 15.000,00 złotych brutto, jeżeli płatność nie jest
dokonywana przez konsumenta w rozumieniu Ustawy o Prawach Konsumenta;
- przelewem bankowym na konto mBank S.A. 27 1140 2062 0000 2380 1100
1002, Swift: BREXPLPWWA3. W tytule przelewu należy wskazać nazwę i datę
Aukcji oraz numer Obiektu.
- kartą płatniczą VISA lub MasterCard – z wyłączeniem płatności przez internet (bez fizycznej obecności Klienta)
- Na specjalne życzenie Klienta, za zgodą DESA, możliwa jest zapłata
Ceny i Opłat w walutach euro (konto mBank S.A. 43 1140 2062 0000 2380
1100 1005, Swift: BREXPLPWWA3) lub dolarze amerykańskim (konto mBank
S.A. 16 1140 2062 0000 2380 1100 1006, Swift: BREXPLPWWA3). Wartość
takiej transakcji będzie powiększona o opłatę manipulacyjną w wysokości
1% Ceny oraz Opłat. Przeliczenie waluty następuje na podstawie dziennego
kursu kupna waluty mBank S.A. z dnia poprzedzającego Aukcję.
- Własność Obiektu będącego przedmiotem Umowy Sprzedaży nie przejdzie
na Klienta, do czasu otrzymania przez DESA zapłaty pełnej kwoty Ceny i
Opłat.
- DESA nie jest zobowiązana do przekazania Obiektu Klientowi do chwili
przeniesienia prawa własności Obiektu na Klienta. Wcześniejsze
przekazanie Obiektu Klientowi nie jest równoznaczne z przeniesieniem
prawa własności Obiektu na Klienta ani zwolnieniem z obowiązku zapłaty
Ceny i Opłat.
- W razie opóźnienia Klienta w zapłacie Ceny i Opłat, DESA może
odstąpić od Umowy Sprzedaży po bezskutecznym upływie dodatkowego terminu
wyznaczonego na zapłatę. W przypadku skorzystania przez DESA z prawa
odstąpienia, DESA może dochodzić od nabywcy odszkodowania tytułem
utraconych korzyści, które obejmują m. in. szkodę spowodowaną brakiem
zapłaty wynagrodzenia DESA z tytułu usług pośrednictwa przy zawarciu
Umowy Sprzedaży.
- W przypadku braku zapłaty Ceny oraz Opłat przez Klienta w terminie
określonym w ust. 1 powyżej, Klient upoważnia DESA do potrącenia jego
wymagalnych wierzytelności względem DESA np. z tytułu umowy komisu, z
wierzytelnością DESA, wobec tego Klienta z tytułu Umowy Sprzedaży
Obiektu (kompensata) – oświadczenie o potrąceniu wymaga formy
dokumentowej pod rygorem nieważności.
- DESA zastrzega również prawo odstąpienia od Umowy Sprzedaży w
przypadku niezłożenia przez Klienta Oświadczeń AML albo złożenia
nieprawdziwych Oświadczeń AML, po bezskutecznym upływie wyznaczonego
terminu na złożenie Oświadczeń AML albo usunięciu nieprawidłowości.
- W celu uniknięcia wątpliwości, autorskie prawa majątkowe do Obiektu
jako utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie
autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1231 z późn.
zm.) nie są przedmiotem Umowy Sprzedaży, tj. przedmiotem Umowy Sprzedaży
jest wyłącznie prawo własności Obiektu.
- Wszelkie zmiany Umowy Sprzedaży wymagają formy pisemnej pod rygorem
nieważności, za wyjątkiem rozwiązania Umowy Sprzedaży za porozumieniem
stron, które wymaga formy dokumentowej pod rygorem nieważności.
- DESA niezwłocznie po Aukcji wysyła drogą elektroniczną na wskazany
przez Klienta adres e-mail potwierdzenie zawarcia Umowy Sprzedaży
(zestawienie aukcyjne), na co niniejszym Klienci wyrażają zgodę
- Odstąpienie od Umowy Sprzedaży wymaga formy dokumentowej pod rygorem nieważności.
§ 7 ODBIÓR OBIEKTÓW
- Odbiór Obiektu przez Kupującego możliwy jest po złożeniu
prawidłowych Oświadczeń AML, uiszczeniu pełnej Ceny, Opłat oraz opłat za
przechowanie, jeśli są one należne i wymagalne.
- Odbiór Obiektu w siedzibie DESA jest bezpłatny, za wyjątkiem
Obiektów, których odbiór odbywa się z magazynu zewnętrznego, stosownie
do ust. 11. poniżej. Wówczas bezpłatny jest odbiór z magazynu
zewnętrznego.
- DESA nie ponosi kosztów transportu Obiektów do Klienta.
- DESA zapewnia nieodpłatnie podstawowe opakowanie Obiektu.
- Odbiór Obiektu, jeśli nie ustalono inaczej, odbywa się po uprzednim
kontakcie z BOK w siedzibie DESA. Wydanie Obiektu wymaga okazania
dokumentu potwierdzającego tożsamość Klienta, a w przypadku odbioru
przez osobę trzecią, pisemnego upoważnienia od Klienta oraz złożenia
Oświadczeń AML przez osobę upoważnioną do odbioru. DESA
wskazuje, że na podstawie przepisów ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o
przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu jest
również uprawniona do kopiowania dokumentów tożsamości osób
odbierających Obiekty.
- Klient zobowiązany jest do odbioru Obiektu w terminie 30 dni od daty
zakończenia Aukcji, na której Obiekt został wylicytowany.
Niedopełnienie obowiązku zapłaty Ceny lub Opłat, nie uchybia obowiązkowi
wskazanemu w niniejszym paragrafie ani konsekwencjom wynikającym z jego
niedopełnienia.
- Po upływie terminu określonego w ust. 6 powyżej, Obiekt przechodzi na płatne przechowanie (depozyt) DESA na koszt Klienta.
- Przechowanie opisane w ust. 7 powyżej, odbywa się na poniższych zasadach:
- Przechowanie rozlicza się w miesiącach kalendarzowych, w przypadku
depozytu obejmującego okres lub okresy krótsze niż jeden miesiąc
kalendarzowy, opłata za magazynowanie zostanie naliczona w wysokości
należnej za jeden miesiąc kalendarzowy za każdy taki okres.
- Opłata za usługi przechowania wynosi odpowiednio:
- Gabaryt S – Obiekty biżuteryjne i inne Obiekty, których łączna suma
wymiarów (wysokość + szerokość albo wysokość + szerokość + głębokość)
nie przekracza 30 cm – cena: 60 zł brutto (48,68 zł netto) miesięcznie;
- Gabaryt M – Obiekty, w których suma wymiarów (wysokość + szerokość
lub wysokość + szerokość + głębokość) nie przekracza 150 cm – cena: 80
zł brutto (65,40 zł netto) miesięcznie;
- Gabaryt L – Obiekty, w których suma wymiarów (wysokość + szerokość
albo wysokość + szerokość + głębokość) nie przekracza 300 cm – cena 120
zł brutto (97,56 zł netto) miesięcznie;
- Gabaryt XL – Obiekty o wymiarach powyżej Gabarytu L – cena 300 zł brutto (243,90 zł netto) miesięcznie.
- DESA nie później niż w terminie 7 dni przed upływem terminu
określonego w ust. 6 powyżej, przekaże zawiadomienie w formie
dokumentowej lub pisemnej Klientowi o zdarzeniu określonym w ust. 7
powyżej wraz z niezbędnymi informacjami dotyczącymi praw
i obowiązków Klienta związanych z umową płatnego depozytu (przechowania). - DESA zastrzega, że w przypadku Obiektów objętych Opłatą Importową,
ze względu na konieczność zakończenia procedury celnej, termin odbioru
będzie uzgadniany indywidualnie.
- W przypadku Obiektów oznaczonych symbolem “π”,
zgodnie z § 2 ust. 10.7, odbiór odbywa się z magazynu zewnętrznego DESA.
Magazyn znajduje się w Raszynie, przy ul. Mieczysława Słowikowskiego
81b (Budynek H3). Do odbioru z magazynu zewnętrznego stosuje się
postanowienia powyższego paragrafu, za wyjątkiem odmiennego miejsca
odbioru. W szczególności odbiór Obiektu wymaga uprzedniego kontaktu z
BOK oraz okazania dokumentu tożsamości nabywcy lub udostępnienia
stosownego upoważnienia, w przypadku odbioru Obiektu przez osobę
trzecią. Odbiór z magazynu zewnętrznego możliwy jest od poniedziałku do
piątku, w godzinach 10:00-15:00, po uprzednim kontakcie z BOK.
§ 8 REKLAMACJA OBIEKTU I POZASĄDOWE SPOSOBY ROZPATRYWANIA REKLAMACJI
- Podstawa i zakres odpowiedzialności DESA względem Klienta, jeżeli
sprzedany Obiekt ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia) są określone w
przepisach Kodeksu Cywilnego,
w szczególności w art. 556 i
następnych Kodeksu Cywilnego, a w przypadku Klientów będących
Konsumentami w Ustawie o prawach konsumenta, przy czym DESA zastrzega,
iż ze względu na specyfikę oferowanych Obiektów tj. antyki, dzieła
sztuki itp. wymiana wadliwej rzeczy na wolną od wad jest niemożliwa. - DESA zapewnia rzetelny opis każdego dostępnego Obiektu, wykonywane są one
w
najlepszej wierze z wykorzystaniem doświadczenia i fachowej wiedzy
naszych pracowników oraz współpracujących z nami ekspertów. Mimo uwagi
poświęcanej każdemu z Obiektów w procesie opracowywania, dokumentacji
pochodzenia, historii wystaw i bibliografii przedstawione informacje
mogą nie być wyczerpujące lub nie wskazywać wszystkich drobnych
uszkodzeń Obiektów – Obiekty dostępne w DESA są często rzeczami
wiekowymi, które z racji swoich właściwości nie przedstawiają jakości
rzeczy fabrycznie nowych. - DESA odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie
stwierdzona przed upływem dwóch lat od dnia wydania Obiektu Klientowi.
- Reklamacja może zostać złożona przez Klienta w każdej możliwej formie.
- Dla ułatwienia Klienta i DESA, w celu możliwie jak najszybszego terminu rozpatrzenia reklamacji, zaleca się:
- składanie reklamacji za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: reklamacje@desa.pl;
- informacji i okoliczności dotyczących przedmiotu reklamacji, w szczególności rodzaju i daty wystąpienia wady;
- żądania sposobu doprowadzenia Obiektu do zgodności z Umową Sprzedaży
lub oświadczenia o obniżeniu ceny albo o odstąpieniu od Umowy
Sprzedaży;
- danych kontaktowych składającego reklamację.
- Jeżeli Klient w reklamacji nie zamieści informacji wymienionych w
ust. 5 powyżej, nie będzie miało to wpływu na skuteczność złożonej
reklamacji.
- Jeżeli rozpatrzenie reklamacji nie jest możliwe bez zbadania Obiektu
przez DESA, BOK skontaktuje się z Klientem w celu ustalenia sposobu
dostarczenia przedmiotowego Obiektu do DESA – Klient jest w takiej
sytuacji zobowiązany do dostarczenia Obiektu do DESA na koszt DESA.
Jeżeli jednak ze względu na rodzaj wady, rodzaj Obiektu np. jego
gabaryty dostarczenie Obiektu przez Klienta byłoby niemożliwe albo
nadmiernie utrudnione, Klient może zostać poproszony o udostępnienie
DESA, po uprzednim uzgodnieniu terminu, Obiektu w miejscu, w którym
Obiekt się znajduje.
- Jeżeli sprzedany Obiekt ma wadę, Klient, z zastrzeżeniami i na
zasadach określonych we właściwych przepisach Kodeksu cywilnego, może:
- złożyć oświadczenie o obniżeniu Ceny Licytacyjnej oraz Opłat albo
odstąpieniu od Umowy Sprzedaży, chyba że DESA niezwłocznie i bez
nadmiernych niedogodności dla Klienta wadę taką usunie. Obniżona Cena
Licytacyjna oraz Opłat powinna pozostawać w takiej proporcji, w jakiej
wartość Obiektu z wadą pozostaje do wartości Obiektu bez wady. Klient
nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada Obiektu jest nieistotna;
- żądać usunięcia wady – DESA jest zobowiązana usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla Klienta.
- DESA ustosunkuje się do reklamacji Klienta niezwłocznie, nie później
niż w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania, a jeżeli w danym
przypadku konieczne jest zbadanie Obiektu przez DESA, w terminie 14 dni
od daty dostarczenia tego Obiektu do DESA, przy czym informacja o
konieczności dostarczenia Obiektu do DESA zostanie przekazana Klientowi w
terminie 14 dni od daty złożenia reklamacji.
- Skorzystanie z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i
dochodzenia roszczeń ma charakter dobrowolny. Poniższe zapisy mają
charakter informacyjny i nie stanowią zobowiązania DESA do skorzystania z
pozasądowych sposobów rozwiązywania sporów. Oświadczenie DESA o zgodzie
lub odmowie wzięcia udziału w postępowaniu w sprawie pozasądowego
rozwiązywania sporów konsumenckich składane jest przez DESA na papierze
lub innym trwałym nośniku w przypadku, gdy w następstwie złożonej przez
Klienta reklamacji spór nie został rozwiązany.
- Szczegółowe informacje dotyczące możliwości skorzystania przez
Klienta z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia
roszczeń oraz zasady dostępu do tych procedur dostępne są w siedzibach
oraz na stronach internetowych powiatowych (miejskich) rzeczników
konsumentów, organizacji społecznych, do których zadań statutowych
należy ochrona konsumentów, Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji
Handlowej oraz pod następującymi adresami internetowymi Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów: http://www.uokik.gov.pl/spory_konsumenckie.php; http://www.uokik.gov.pl/sprawy_indywidualne.php; http://www.uokik.gov.pl/wazne_adresy.php
- Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR
524/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie internetowego systemu
rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE) nr
2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE (rozporządzenie w sprawie ODR w sporach
konsumenckich) Usługodawca jako przedsiębiorca mający siedzibę w Unii
zawierający internetowe umowy sprzedaży lub umowy o świadczenie usług
podaje łącze elektroniczne do platformy ODR (Online Dispute Resolution)
umożliwiającej pozasądowe rozstrzyganie sporów:
http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Adres poczty elektronicznej
Usługodawcy: biuro@desa.pl
- Klient posiada następujące przykładowe możliwości skorzystania z
pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń:
- Klient uprawniony jest do zwrócenia się do stałego polubownego sądu
konsumenckiego działającego przy Inspekcji Handlowej z wnioskiem o
rozstrzygnięcie sporu wynikłego z zawartej Umowy Sprzedaży.
- Klient uprawniony jest do zwrócenia się do wojewódzkiego inspektora
Inspekcji Handlowej, zgodnie z art. 36 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o
Inspekcji Handlowej (Dz.U. 2001 nr 4 poz. 25 ze zm.), z wnioskiem o
wszczęcie postępowania mediacyjnego w sprawie pozasądowego rozwiązywania
sporu między Klientem, a DESA.
- Klient może uzyskać bezpłatną pomoc w sprawie rozstrzygnięcia sporu
między Klientem a DESA, korzystając także z bezpłatnej pomocy
powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub organizacji
społecznej, do której zadań statutowych należy ochrona konsumentów
(m.in. Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich).
- Klient może złożyć skargę za pośrednictwem platformy internetowej ODR: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
Platforma ODR stanowi także źródło informacji na temat form
pozasądowego rozstrzygania sporów mogących powstać pomiędzy
przedsiębiorcami i Konsumentami.
- DESA informuje, iż na podstawie art. 38 pkt 11 Ustawy o Prawach
Konsumenta, Klientom nie przysługuje prawo do odstąpienia od Umowy
Sprzedaży, zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość.
§ 9 ZASADY ŚWIADCZENIA USŁUG ELEKTRONICZNYCH PRZEZ DESA
- DESA świadczy za pośrednictwem Aplikacji nieodpłatnie następujące Usługi Elektroniczne na rzecz Klientów:
- Konto,
- umożliwianie Klientom udziału w Aukcji i Licytacji oraz zawierania
Umów Sprzedaży, na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie;
- umożliwienie przeglądania Treści umieszczonych w ramach Aplikacji;
- Newsletter.
- Umowa o Świadczenie Usług Elektronicznych zostaje zawarta z chwilą
otrzymania przez Klienta potwierdzenia zawarcia Umowy o Świadczenie
Usług wysłanego przez DESA na adres email podany przez Klienta w toku
rejestracji. Konto świadczone jest nieodpłatnie przez czas nieoznaczony.
Klient może w każdej chwili i bez podania przyczyny, usunąć Konto
poprzez wysłanie żądania do DESA, w szczególności za pośrednictwem
poczty elektronicznej na adres: biuro@desa.pl lub też pisemnie na adres DESA.
- Klient zobowiązany jest w szczególności do korzystania z Aplikacji w
sposób niezakłócający jej funkcjonowania, m.in. poprzez użycie
określonego oprogramowania lub urządzeń, niepodejmowania czynności
mających na celu wejście w posiadanie informacji nieprzeznaczonych dla
Klienta, korzystania z Aplikacji zgodnie z zasadami współżycia
społecznego, przepisami prawa oraz Regulaminem, w tym niedostarczania
i nieprzekazywania treści zabronionych przez przepisy obowiązującego prawa, korzystania
z
Aplikacji w sposób nieuciążliwy dla pozostałych Klientów oraz dla DESA,
z poszanowaniem ich dóbr osobistych (w tym prawa do prywatności) i
wszelkich przysługujących im praw, korzystania z Treści zamieszczonych w
Aplikacji, jedynie w zakresie własnego użytku osobistego –
wykorzystywanie w innym zakresie treści należących do DESA lub osób
trzecich jest dopuszczalne wyłącznie na podstawie wyraźnej zgody DESA
lub ich właściciela, - DESA zaleca składanie reklamacji związanych z świadczeniem Usług Elektronicznych:
- pisemnie na adres DESA;
- w formie elektronicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: reklamacje@desa.pl.
- Zaleca się podanie przez Klienta w opisie reklamacji: informacji i
okoliczności dotyczących przedmiotu reklamacji, w szczególności rodzaju i
daty wystąpienia nieprawidłowości; żądania Klienta oraz danych
kontaktowych składającego reklamację – ułatwi to i przyspieszy
rozpatrzenie reklamacji przez DESA. Wymogi podane w zdaniu poprzednim
mają formę zalecenia i nie wpływają na skuteczność reklamacji złożonych z
pominięciem zalecanego opisu reklamacji.
- Ustosunkowanie się do reklamacji przez DESA następuje niezwłocznie,
nie później niż w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, chyba, że z
powszechnie obowiązujących przepisów prawa lub odrębnych regulaminów
wynika inny termin rozpatrzenia danej reklamacji.
- Klient w każdym momencie ma prawo zrezygnować z Usług
Elektronicznych poprzez napisanie wiadomości za pośrednictwem poczty
elektronicznej na adres: biuro@desa.pl-
§ 10 ZASADY POUFNOŚCI I OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH
- DESA dążąc do poszanowania ochrony prywatności Klientów oraz
Licytujących przedsięwzięła niezbędne środki techniczne i organizacyjne,
by przetwarzanie danych osobowych uczestników Aukcji odbywało się w
zgodzie z odpowiednimi regulacjami prawnymi, w szczególności na zasadach
określonych w RODO oraz ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie
danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1781).
- Administratorem Państwa danych jest DESA. W sprawach związanych z ochroną danych osobowych mogą Państwo kontaktować się:
- telefonicznie pod numerem: +48 22 163 66 00
- drogą elektroniczną: bok@desa.pl lub
- korespondencyjnie na adres: Piękna 1A, 00-477 Warszawa (z dopiskiem „Dane osobowe”).
- Cele i podstawa prawna przetwarzania danych:
- Administrator danych osobowych, przetwarza dane w celu udziału w
Aukcji w oparciu o dobrowolną zgodę, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt. a)
RODO,
- w przypadku uczestnictwa w Licytacji dane osobowe będą przetwarzane,
zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt. b) RODO, tj. przetwarzanie jest niezbędne
do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub
do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed
zawarciem umowy;
- w określonych przypadkach, ze względu na nałożone na DESA obowiązki
przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa, Państwa dane osobowe będą
przetwarzane zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt. c, tj. przetwarzanie jest
niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na
administratorze.
- W przypadku wyrażenia stosownej zgody Administrator będzie przetwarzał dane w celu:
- dostarczenia Newslettera, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt. a) RODO;
- marketingu bezpośredniego, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt. a) RODO.
- DESA przetwarza też dane osobowe w celach wskazanych poniżej, na
podstawie prawnie uzasadnionego interesu Administratora, którym jest:
- obrona przed roszczeniami i dochodzenia roszczeń, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt f) RODO;
- prowadzenie procesów reklamacyjnych, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt f) RODO;
- przeprowadzanie badania satysfakcji klienta w formie anonimowej
ankiety o poziomie satysfakcji z dostarczanych przez DESA produktów /
usług, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt f) RODO.
- Podanie danych osobowych przez Klientów lub Licytujących, jest
dobrowolne, jednakże jest niezbędne w celu prawidłowego przebiegu
Aukcji, świadczenia Usług Elektronicznych lub świadczenia usługi
Newslettera.
- Administrator w celu realizacji Aukcji, świadczenia Usług
Elektronicznych lub świadczenia usługi Newslettera może powierzyć
Państwa dane zaufanym odbiorcom, tj. dostawcom usług technicznych,
którzy mogą obsługiwać infrastrukturę techniczną potrzebną DESA do
świadczenia Usług Elektronicznych. Możemy również udostępniać Państwa
dane osobowe określonym partnerom marketingowym i reklamowym w celu
wysyłania Państwu komunikatów.
- W przypadku udziału w Aukcji za pośrednictwem Aplikacji Państwa dane
będą przekazane do USA. Zapewniamy jednak, że DESA zastosuje
odpowiednie zabezpieczenia prawne, tj. standardowe klauzule umowne
ochrony o których mowa w Decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2021/914 z
dnia 4 czerwca 2021 r. w sprawie standardowych klauzul umownych
dotyczących przekazywania danych osobowych do państw trzecich na
podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32021D0914
- Przysługują Państwu następujące prawa związane z przetwarzaniem przez DESA danych osobowych:
- prawo dostępu do danych;
- prawo do sprostowania, czyli poprawienia lub zaktualizowania danych;
- prawo do usunięcia danych;
- prawo do sprostowania danych;
- prawo do ograniczenia przetwarzania danych;
- prawo do przenoszenia danych;
- prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych).
Jeżeli podstawą prawną jest zgoda, mają Państwo prawo do jej
cofnięcia w dowolnym momencie. Niemniej wycofanie zgody nie ma wpływu na
zgodność z prawem przetwarzania dokonanego na podstawie Państwa zgody
przed jej wycofaniem.
- Administrator ma prawo przetwarzać dane osobowe przez okres obowiązywania umowy, a także po jej zakończeniu w celach:
- dochodzenia roszczeń w związku z wykonywaniem umowy;
- zapobiegania nadużyciom i oszustwom;
- statystycznych i archiwizacyjnych;
- nie dłużej niż przez okres 6 lat od dnia zakończenia okresu obowiązywania umowy.
- Jeżeli obowiązek przetwarzania danych wynika z odrębnych przepisów prawa (np. Ustawy
o
rachunkowości, Ordynacji podatkowej, Rozporządzenie Ministra Kultury I
Dziedzictwa Narodowego z dnia 4 grudnia 2017 r. w sprawie ksiąg
ewidencyjnych prowadzonych przez podmioty gospodarcze wyspecjalizowane w
zakresie obrotu zabytkami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, AML)
dane osobowe będą przechowywane przez okres wymagany obowiązującymi
przepisami w celu realizacji wymagań prawnych.
§ 11 POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Regulamin stanowi wzorzec umowny w rozumieniu art. 384 § 1 Kodeksu cywilnego.
- DESA nie zapewnia jakichkolwiek pozwoleń na wywóz Obiektów poza
granice Rzeczypospolitej Polskiej, ani ich transport innego rodzaju.
Klient we własnym zakresie powinien uzyskać informacje o wymaganych w
tym celu pozwoleniach lub opłatach oraz samodzielnie wykonać ciążące na
nim obowiązki. DESA nie bierze odpowiedzialności za inne obowiązki
ciążące na Klientach, a wynikające z powszechnie obowiązujących
przepisów prawa - Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i
opiece nad zabytkami (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1292).
- Muzeom rejestrowanym przysługuje prawo pierwokupu zabytku
sprzedawanego na Aukcji. Oświadczenie w sprawie skorzystania z prawa
pierwokupu powinno może być złożone przez Muzeum rejestrowane
niezwłocznie po licytacji zabytku, nie później jednak niż do zakończenia
Aukcji - podstawa prawna art. 20 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o
muzeach (t.j. Dz. U.z 2022 r. poz. 385).
- Wszelkie zawiadomienia kierowane do DESA powinny mieć formę pisemną lub dokumentową.
- Zmiana Regulaminu wymaga zachowania formy dokumentowej pod rygorem nieważności.
- W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie mają
zastosowanie powszechnie obowiązujące przepisy prawa polskiego, w
szczególności: Kodeksu Cywilnego; ustawy o świadczeniu usług drogą
elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204 ze
zm.); przepisy ustawy o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. (Dz.U.
2014 r. poz. 827 ze zm.); oraz inne właściwe przepisy powszechnie
obowiązującego prawa.
- Dane osobowe Klienta są przetwarzane przez DESA jako administratora
danych osobowych. Podanie danych osobowych przez Klienta jest
dobrowolne, ale niezbędne w celu założenia Konta, korzystania z
określonych Usług Elektronicznych lub zawarcia Umowy Sprzedaży.
Szczegółowe informacje dotyczące ochrony danych osobowych zawarte są w
zakładce „Polityka Prywatności” dostępnej na stronie www.desa.pl. Zarówno dane Klientów jak i komitentów DESA objęte są poufnością.
- Niniejszy Regulamin, Umowy o Świadczenie Usług Elektronicznych oraz
Umowy Sprzedaży oraz wszystkie zobowiązania pozaumowne z nich wynikające
lub z nimi związane podlegają prawu polskiemu.
- Utrwalenie, zabezpieczenie i udostępnienie istotnych postanowień
zawieranej Umowy o Świadczenie Usług Drogą Elektroniczną następuje
poprzez przesłanie wiadomości e-mail na adres e-mail podany przez
Klienta.
- Utrwalenie, zabezpieczenie, udostępnienie oraz potwierdzenie
Klientowi istotnych postanowień zawieranej Umowy Sprzedaży następuje
poprzez przesłanie Klientowi wiadomości e-mail z potwierdzeniem zawarcia
Umowy Sprzedaży.
- DESA informuje, iż korzystanie z Usług Elektronicznych wiąże się z
typowymi zagrożeniami dotyczącymi przekazywania danych poprzez Internet,
takimi jak ich rozpowszechnienie, utrata lub uzyskiwanie do nich
dostępu przez osoby nieuprawnione.
- DESA zapewnia środki techniczne i organizacyjne odpowiednie do
stopnia zagrożenia bezpieczeństwa świadczonych funkcjonalności lub usług
na podstawie Umowy o Świadczenie Usług Elektronicznych.
- Treść Regulaminu jest dostępna dla Klientów bezpłatnie pod następującym adresem https://desa.pl/pl/regulaminy/regulamin-aukcji/, skąd Klienci mogą w każdym czasie przeglądać, a także sporządzić jego wydruk.
- DESA informuje, że korzystanie z Aplikacji za pośrednictwem
przeglądarki internetowej, w tym udział w Licytacji, a także
nawiązywanie połączenia telefonicznego z BOK, może być związane z
koniecznością poniesienia kosztów połączenia z siecią Internet (opłata
za przesyłanie danych) lub kosztów połączenia telefonicznego, zgodnie z
pakietem taryfowym dostawcy usług, z którego korzysta Klient.
- Postanowienia Regulaminu mniej korzystne dla Klienta, będącego
konsumentem w rozumieniu przepisów Ustawy o Prawach Konsumenta niż
postanowienia Ustawy o Prawach Konsumenta są nieważne, a w ich miejsce
stosuje się przepisy Ustawy o Prawach Konsumenta.